Testy nové elektrické lodi Harta pro přehradu Slezská Harta končí

Výletní loď Harta ve vznikajícím přístavišti v Leskovci nad Moravicí

Provozní testy nové elektrické lodi Harta, která se má plavit na hladině přehrady Slezská Harta na Bruntálsku, končí. V nejbližších dnech plavební správa vydá konečné stanovisko. Pokud schválí uvedení lodě do provozu, začne turisty oficiálně vozit až na jaře.

„V nejbližších dnech nás čekají poslední zkoušky. U nich už asistují zástupci Státní plavební správy. Na základě připomínek výrobce provedl poslední úpravy, které úředníci požadovali. Až testy skončí, správa vydá oficiální souhlas k provozu,“ uvedl předseda svazku obcí Mikroregion Slezská Harta Josef Havlík. Vše by podle něj mělo být hotovo do konce listopadu.

Výletní plavby organizuje právě mikroregion, domovský přístav pro loď Harta pak vzniká v Leskovci nad Moravicí. Montovaná stavba by měla zahrnovat toalety pro cestující, odpočívárnu či informační centrum, vyjmenoval Havlík.

Vyhlídkové plavby patří v hlavní turistické sezoně k nejvyhledávanějším atrakcím na přehradě a v přilehlém okolí. Lodní doprava je na Slezské Hartě provozována od roku 2010.

Výletní loď Harta

Slezská Harta, kterou spravuje státní podnik Povodí Odry, je nejmladší a nejmodernější přehradou v České republice, současně je největší moravskou přehradou. Byla vybudována za více než dvě miliardy korun v roce 1997. V prvních deseti letech provozu se osvědčila jako zásobárna pitné vody i ochrana proti povodním. Patří mezi deset největších nádrží v Česku. Nádrž se kromě rekreace využívá také jako zdroj užitkové vody, je v ochranném pásmu. Nesmí se tak na ní používat lodě se spalovacími motory. Od roku 2007 je cílem nejen přilehlých obcí udělat z ní turisticky využívané „moravskoslezské Lipno“.

Vyhlídková loď Santa Maria na Slezské Hartě

Nyní ji brázdí dvě výletní lodě. Dřevěná Santa Maria má kapacitu okolo deseti pasažérů. Na oficiální zahájení provozu zatím čeká elektrická loď Harta, která pojme až 45 výletníků a posádku. Bezbariérová loď, která může v podpalubí přepravit až deset kol, stála 14 milionů korun.

Spustit audio
zdroj: ČTK

Související