Tramvajový provoz v Těšíně připomíná starý vůz vedle mostu Družby
Jezdila jen pár let, pak už provozu okolnosti nepřály. Přesto se těšínská tramvaj nesmazatelně zapsala do kůže města na řece Olši. Pozveme vás na výlet v čase a vrátíme se o dobré století zpátky. Do časů, kdy jste elektrickou tramvají projeli z dnešní polské části Těšína až na českotěšínské nádraží.
Jak se asi sedělo na lavicích v těšínské tramvaji? Jak vůz vyzváněl a kolik pasažérů se pod jeho střechu vlastně vešlo? Všechno to může turista zjistit a zkusit na vlastní kůži. A to přímo v tramvajovém voze. Najde ho na polském břehu Olše, hned u infocentra za mostem Družby. Tramvaj je upomínkou na bezmála 1800 metrů dlouhou trať, která kdysi jedenácti zastávkami spojovala části Těšína, dnes rozděleného státní hranicí.
Byla to v roce 1911 sláva, když se Těšínští poprvé svezli elektrickou tramvají. Vybudování tratě bylo důležitým počinem a známkou toho, že v modernizaci i tento kout mocnářství drží krok. Pak ale doba udělala pár politických kotrmelců a město na řece Olši bylo rozděleno a překrojeno hranicí. A tramvajová trať v Těšíně byla zrušena.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.