V Ostravě se po čtvrt století znovu otevírá ikonický obchodní dům Ostravica Textilia

6. červen 2024 14:37

Po čtvrt století v Ostravě znovu ožívá kdysi vyhlášený obchodní dům Ostravica Textilia. Kulturní památka je po rekonstrukci a na první komentované prohlídky se tam lidé dostanou už v druhé půlce června. Do domu z 20. let 20. století se postupně stěhují první nájemníci. Místo ochodů s oděvy tam ale nově budou kanceláře pro začínající podnikatele a tvůrce.

„Látky na šití a i konfekci jsem si tam koupila třeba a tak. A kožich. Byl to vyhlášený obchodní dům, bylo to tam výborné,“ říká jedna z kolemjdoucích a dodává, že v Ostravě není snad nikdo, kdo by nevěděl, kde Ostravica Textilia je a co v ní dříve bylo.

Kulturní památka je prostě s městem neodmyslitelně spojená a po více než 20 letech je i nově opravená. „Povrchy jsou omítnuté, podhledy jsou zabarvené bílou barvou, obložení navazuje na předchozí styly, materiálově i barevně, takže ano, nacházíme se v objektu, který velmi úspěšně resuscituje tu minulost. Ale jsou tady novinky a to je zvednutý světlík,“ vysvětluje architekt Martin Náhlovský a poukazuje na to, že dům ještě čeká množství dokončovacích prací.

Postupně už se tam ale stěhují první nájemníci. „Co děláme, je, že kombinujeme inovativní balancování těla a digitální trendy. Díky senzorům se pohyby vašeho těla dostanou do počítačové hry,“ vysvětluje manažer Štefan Winklhofer z Německa přístroje, na kterých lidé cvičí ve virtuální realitě s 3D brýlemi. Speciální tělocvičnu tam budou využívat třeba zaměstnanci firem, které si v Ostravici prostory pronajmou.

Ostravica-Textilia
Obchodní dům fungoval od roku 1930 a patříval mezi nejluxusnější v republice. V roce 2000 se ale v domě při nepovolené rekonstrukci zřítily stropy, a od té doby roky chátral. V té době ho vlastnil opavský podnikatel Kamil Kolek. V roce 2007 získala historické objekty firma Amádeus Real, která z nich chtěla udělat součást polyfunkčního obchodního komplexu. Po sporech s obvodem a městem však budovy prodala. Žádnému z majitelů se nepodařilo vrátit domu původní slávu.

A právě podobným projektům a má dům sloužit. „Je určen především generaci dvacátníků, třicátníků, kteří působí v kreativních odvětvích, ať už jsou to projektanti, kreativci, tvůrci jakéhokoliv obsahu, lidé, kteří jsou spojeni s IT a podobně,“ vysvětluje vedoucí projektu Daniel Zeman.

Podle Zemana si do Ostravice ale budou moct lidé přijít i jen tak, třeba na dobrou kávu.

autor: Natálie Flajžíková
Spustit audio

Související