Vozil ve Zlíně a Otrokovicích cestující desítky let. Teď se autobus ŠM 11 vrací. Na jeden jediný den

25. květen 2019 16:46

Trolejbusy jezdí ve Zlíně už 75 let. Ve znamení tohoto letošního půlkulatého výročí proběhne také den otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Zaměstnanci DSZO jej pilně připravují na sobotu 8. června od 9 do 16 hodin.

Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO) si v sobotu 8. června při dni otevřených dveří připomene letošní 75. výročí zahájení trolejbusové dopravy ve Zlíně. Lidé se budou moci svézt dobovými trolejbusy a autobusy. K dostání bude i nová publikace DSZO nazvaná 75 let s trolejbusy, která zachycuje posledních pět let fungování MHD ve Zlíně a Otrokovicích. Informoval o tom mluvčí společnosti Vojtěch Cekota.

Den otevřených dveří DSZO je tradiční akce. Každoročně se jí účastní tisíce lidí. Letos začne v 9:00. "Návštěvníci si budou moci zblízka prohlédnout vozidla MHD, zařízení dílen, centrální dispečink a také projet ve voze MHD myčkou. Na zvláštní lince mezi vozovým depem na Podvesné XVII a obratištěm Sportovní hala budou jezdit po celý den historická vozidla MHD. Budou přepravovat cestující zcela zdarma," uvedl Cekota.

Naši zaměstnanci pracovali na jeho obnově vozu několik let.
Josef Kocháň, ředitel DSZO

Druhá mimořádná autobusová linka bude směřovat z dopravní společnosti k sídlu Státního okresního archivu ve Zlíně-Klečůvce a k tamější úpravně vody. Archiv zájemcům zpřístupní třeba dokumenty o budování a rozvoji vodárenské sítě v regionu. V úpravně vody bude komentovaná prohlídka. Autobusy na lince budou zastavovat také poblíž hasičské stanice v Přílucké ulici, kde bude vystavena technika hasičů.

Podle ředitele DSZO Josefa Kocháně by měl být atrakcí pro dopravní fanoušky a milovníky historie MHD i zrekonstruovaný červeno-krémový autobus ŠM 11 z roku 1981. "Naši zaměstnanci pracovali na jeho obnově několik let," uvedl Kocháň. Je pátým vozidlem MHD ve flotile historických vozů DSZO. V depu společnosti se bude prodávat občerstvení. Ve spolupráci s Domem dětí a mládeže Astra Zlín připravuje dopravce program pro děti.

Od předchozích autobusů Škoda 706 RTO se ŠM 11 odlišoval celou koncepcí. Měl samonosnou karoserii panelové konstrukce, motor umístěný uprostřed mezi nápravami pod karoserií (místo na přední nápravě) a pneumatické odpružení. Cestující ocenili zejména troje nástupní a výstupní dveře, přičemž přední dveře byly umístěny ještě před přední nápravou. Podlaha byla umístěna také níže, dveře byly širší a výhled ze stanoviště řidiče byl lepší než u typu 706 RTO. Stejně jako jeho předchůdce měl vůz ŠM 11 dělené přední okno (kromě několika málo výjimek), které bylo odstraněno až u jeho nástupce – Karosy B 731.

zdroj: ČTK
Spustit audio

Související