Výstavba dálnice D 47

3. leden 2003
Zprávy

Moravsko-slezský kraj patří s nezaměstnaností k nejpostiženějším regionům v České republice. Záchranu pro něj má znamenat dálnice D 47. Faktem ale je, že její samotná realizace se plánuje už mnoho let a výsledek stále není vidět. Na úřadech práce se přitom rozrůstají řady lidí bez práce a původní optimismus lidí v místní samosprávě kles na bod mrazu.

Co bude tedy s průmyslovou severní Moravou dále? Vyřeší D 47 její dlouhodobé problémy a kdy se tak stane? Na tyto otázky hledá odpovědi v dnešním pořadu Pod kůži Ivana Šuláková z ostravské stanice Českého rozhlasu.

Redaktor (Ivana Šuláková): Na výstavbu a hlavně dokončení dálnice D 47, vedoucí z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu až k polským hranicím, čeká severní Morava a Slezsko jako na spásu. Zvláště, kdy ministr dopravy Milan Šimonovský zpochybnil obsah smlouvy s investorem, se množí otázky, co bude s Ostravskem dále? Právě dálnice totiž měla přinést nová pracovní místa během své výstavby a posléze s příchodem nových investorů i další zaměstnání několika tisícům lidí. Ministr Šimonovský ale slibuje, že i přes prošetřování z výměnné smlouvy, bude dálnice v termínu dokončena.

Host (Milan Šimonovský): Tato infrastruktura sekundárně vytvoří tisíce pracovních příležitostí, zvýší životní úroveň a zapojí toto území do spolupráce v evropském kontextu. Naše snaha je, aby dálnice D 47 začala v příštím roce výstavbou dvou úseků, skončila v roce 2009, na polských hranicích abychom byli v roce 2008. Ostravský region nemůže počítat s ekonomickým rozvojem, pokud se nepropojí do ostatní Evropy.

Redaktor (Ivana Šuláková): Izraelský investor dálnice, firma Housing and ganstraction nese prošetřování stávajících smluv ohledně výstavby D 47 velmi nelibě. Ředitel projektu Amiro Ronen přitom tvrdí, že smlouvu není v této fázi přípravy možné revidovat.

Překlad odpovědi Amira Ronena: Rozhodnutím vlády jsme zklamáni. Vláda předpokládá, že existuje způsob, jak znovu otevřít smlouvu, která už jednou byla uzavřena. To je samozřejmě nemožné. Jsem si jistý, že to může zničit prestiž projektu i České vlády. Samozřejmě, pokud budou nějaké změny v termínu nebo jinde, jsme ochotni snažit se dohodnout, ale znovuotevření smlouvy a projednávání podmínek není možné. Bankéři by to neakceptovali a my to nemůžeme dovolit.

Redaktor (Ivana Šuláková): Poradili jsme si bez dálnice dříve, poradíme si i v budoucnu, tvrdí ředitel karvinského Úřadu práce Jiří Montak. Podle něj není možné spoléhat na plány, které jsou zatím jen na papíře. Pokud se zahraničním investorům připraví odpovídající podmínky, přijdou do regionu u bez dálnice. Dokladem toho je i průmyslová zóna Nové pole u Karviné, která je už teď investory zaplněna, pokračuje Jiří Montak.

Host (Jiří Montak): Jsme rádi, že tu je, že kdyby ta zóna tu nebyla, tak by nebyla ukázka, že to lze dělat i s těmi zónami, že lze přilákat nějaké investory, i když není dálnice, i když to území není dost atraktivní pro investory, ale teď se ukazuje, že když se do toho dá s předstihem nějaký, takže potom je i možnost obsazovat průmyslové zóny cizími investory.

Redaktor (Ivana Šuláková): Realizační dohodu o výstavbě dálnice z Lipníka nad Bečvou k polským hranicím podepsal exministr Jaromír Šling se společností Housing and ganstraction v červnu loňského roku. Těsně poté byla v Ostravě stavba slavnostně zahájena a to i přes fakt, že se podobné oficiality se zahájením uskutečnily už podstatně dříve. Zástupci státní správy i samosprávy jsou s protahováním projektu D 47 už znechuceni a velká část z nich se přiklání k názoru, že jeho dokončení je v nedohlednu.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autoři: š.iva , spr
Spustit audio