Vznikla nová varianta vysokorychlostní trati Moravská brána. Vlaky by podle ní neměly jezdit blízko domů

26. říjen 2022 08:40

Zástupci Správy železnic představili samosprávám v okolí Hranic novou variantu trasy plánované vysokorychlostní tratě Moravská brána, která má vést mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou. Jedná se už o čtvrtý návrh. Projektanti v tom nejnovějším částečně zohlednili námitky starostů a obyvatel. Ti požadují, aby trasa vedla dál od obytných domů. Stavba trati za desítky miliard korun má začít v roce 2025.

Zhruba 50 až 70 metrů od obce měla vzniknout soustava 20 metrů vysokých mostů,“ ukazuje u počítače nezávislý starosta Klokočí Marek Dohnal původní variantu trasy rychlost železnice. „Z toho jsme nadšení rozhodně nebyli, protože tam bylo velké riziko šíření hluku do poměrně velké vzdálenosti od té vysokorychlostní trati,“ dodává. S novou variantou už je o poznání spokojenější. „Ta je výrazně lepší, protože se podařilo umístit tu trať do úrovniě stávajícího železničního koridoru,“ popisuje Dohnal.

Dohromady vznikly čtyři varianty trasy

Projektanti Správy železnic vypracovali celkem čtyři varianty trasy. U té poslední se přitom snažili co nejvíce vyhnout zastavěným oblastem. V místní části Hranic Drahotuších by tak podle nejnovějšího návrhu prý už nebylo nutné bourat žádné domy. 

Starosta Hranic Daniel Vitonský z hnutí ANO je tak spokojený. „V tuto chvíli tak, jak to je, tak ano. Vnímám to tak, že je tam vytěžené maximum možného z nemožného,“ glosuje Vitonský.

„Vnímám to tak, že je tam vytěžené maximum možného z nemožného.“
Starosta Hranic Daniel Vitonský z hnutí ANO

Správa železnic chce teď projekt představit lidem, kteří v okolí budoucí rychlotrati bydlí. „Ke každé variantě máme vizualizace z různých pohledů, takže ukážeme místním, jak by to vypadalo v různých variantách. A to pro nás bude takový poslední střípek do té skládačky, abychom mohli s ministerstvem dopravy přistoupit k výběru té výsledné varianty,“ říká projektový manažer společnosti Marek Pinkava.

Nově zvolená varianta není finančně náročnější. „Naopak se dá říct, že je finančně výhodnější. Oproti úplně té původní se bavíme o nižších nákladech o zhruba dvě a půl miliardy, což je taky určitý prvek pro rozhodování,“ dodává.

Marek Pinkava chce definitivní návrh podoby trati předložit ke schválení ministerstvu dopravy do konce letošního roku.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio