Weisshuhnův papírenský náhon v Žimrovicích na Opavsku je unikátní technickou stavbou

24. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Náhon je třeba pravidelně čistit a opravovat. Nově vzniklé betonové plochy poskytly prostor umělcům

Když přišel Carl Weisshuhn žádat C.K. geodézii Opava o vyměření vodního náhonu pro zamýšlenou papírnu v Žimrovicích, sklidil tak trochu posměch. Prý je stavba takového díla ve skalnatém terénu nemožná. Pan Weisshuhn, v té době již statný padesátník a úspěšný podnikatel, měl však jasnou vizi a nehodlal se jí vzdát. A tak dnes, po více než sto letech od zmíněné události, mohou návštěvníci procházet podél unikátní technické stavby.

Co byl Baťa pro Zlínsko, to byl Weisshuhn pro Opavsko. Ostřílený podnikatel, který dokázal vycítit příležitost. Přítel Thomase Edisona, vizionář, majitel prvního automobilu na Opavsku. A hlavně neústupný člověk. To prokázal, když chtěl vybudovat papírnu v Žimrovicích. Potřeboval ji zásobovat dřevem, a tak ho napadlo, že by mohl vybudovat papírenský náhon a urychlit tak splavnost dřeva z řeky Moravice.

Stavbu mu úředníci nejprve nechtěli povolit, prý je v tomto skalnatém terénu nemožná. Carl Weisshuhn však vyrazil do terénu se svými syny, důkladně vše proměřil a pak osobně vypracoval projekt. Celá stavba trvala jedenáct měsíců. Na pomoc si přizval baraby, tedy dělníky převážně z Itálie, ale i vyvrhely společnosti, kteří ve velkých skupinách pracovali zejména na stavbách nových železnic v 19. století. Ti měli zkušenosti třeba i s ražbou tunelů. A právě tuto dovednost využili i při stavbě papírenského náhonu.

Součástí letních komentovaných procházek podél náhonu byly i stylové pikniky poblíž aquaduktu

Náhon totiž začíná u Žimrovického splavu. A hned ústí do tunelu pod Kozími hřbety. Tunel je dlouhý 45 metrů. Na 3,5 kilometru dlouhé trase náhonu byly vyraženy celkem tři tunely a zbudovány dva akvadukty. Průměrná hloubka náhonu se pohybuje od 60 do 120 centimetrů. Na konci, v areálu papírny dosahuje hloubky 2,8 metru. Jeho šířka je po celé trase čtyři metry. Náhon je při ústí do Žimrovické papírny převýšen o 26 metrů nad řekou Moravicí. Do provozu byl uveden v roce 1891.

Carl Weisshuhn využíval vodní kanál pro plavení dřeva i pro výrobu elektrické energie. Dřevo do papírny bylo plaveno až do roku 1966. Dvě Francisovy turbíny z roku 1927 vyrábějí při vyšším průtoku vody v náhonu elektrickou energii dodnes.

Weisshuhnův vodní náhon je z velké části volně přístupný. K jeho začátku se dostanete po červené turistické značce ze Žimrovic směrem na Vítkov – Podhradí.

Spustit audio