Z Havířova zmizí ekologické autobusy

15. říjen 2001
Co nás pálí , Co nás pálí

ČSAD Havířov bude rušit autobusy s pohonem na plyn. Přitom právě Havířov je v současné době městem s nejvyšším počtem tzv. ekologických autobusů v rámci celé České republiky - má jich více než čtyři desítky. Důvody tohoto rozhodnutí zjišťovala Ivana Šuláková.

Stoupající cena plynu, velmi nákladná přestavba standardních autobusů na speciály s plynovým pohonem a zastaralý vozový park, tyto argumenty uvádí havířovská ČSAD jako důvody pro rušení plynových autobusů v tomto městě. Ředitel pro osobní dopravu Dalibor Drlík však nejvíce poukazuje na chybějícího výrobce ekologických autobusů, což pro dopravce znamená více než 0,5 mil.Kč náklady na přestavbu sériově vyráběných vozidel.

Dalibor Drlík: Autobusy přestavěné v roce 1991 se ta cena pohybovala okolo 150 000 Kč. V současné době je cena za přestavbu podle aktuální nabídky přes 500 000 Kč.

Jako řešení stávající situace vidí Dalibor Drlík pomoc státu.

Dalibor Drlík: To ve formě uznání ekologického pohonu autobusu jako dotačního titulu, obdobně jako je tomu u nízkopodlažních autobusů. Tím pádem by se zvýhodnila cena autobusů na pohon zemním plynem, byl by o ně větší zájem ze strany dopravců a tím by motivoval i výrobce k zahájení jejich sériové výroby.

Stejný názor má i náměstek havířovského magistrátu Petr Smrček. Podle něho se současné dotace magistrátu na dopravu ve městě pohybují na hranici možného maxima a nemohou řešit nákup nových vozidel na plynový pohon.

Petr Smrček: Tady vidím největší problém v tom, že neexistuje podpora centrálně, to znamená z ministerstva dopravy na pořizování autobusů na ekologické palivo. Existuje podpora na pořízení autobusů nízkopodlažních, ovšem ne s pohonem na ekologické palivo.

Občané Havířova s zrušením plynových autobusů nesouhlasí. Obávají se hlavně zhoršení ovzduší ve městě.

Občané: Myslím si, že ten plyn je rozhodně lepší.

Občané: Bude tady hodně smogu.

Občané: Na tyhle věci by peníze měly být, neměly by být peníze na zbytečné věci.

Občané: Tak pochopitelně je to lepší na ten plyn.

Občané: Ty plynové autobusy rozhodně lepší jak ty naftové, protože opravdu nedělají tolik smradu jako nafta.

První plynové autobusy vyjely v havířově před 10 lety. Tamní ČSAD jich má v současné době 42. Z toho velká část je starší 10 let a dosluhuje. Z podobnými problémy se v Moravskoslezském kraji potýkají i další menší dopravci, v Karviné a ve Frýdku-Místku. Od 1.října navíc platí nová evropská emisní norma a tu jediný výrobce plynem poháněných autobusových motorů v ČR nesplňuje. Pro provozovatele ekologicky plynem poháněných autobusů tedy existuje jediná varianta - nákup vozidel ze zahraničí. Ovšem na takové investice žádný z nich nemá.

Přepsal: Česká informační agentura

autor: š.iva
Spustit audio

Více z pořadu