Za zavinění pádu mostu ve Studénce dal soud pěti pracovníkům stavařů podmínky

26. září 2022 12:03

Odvolací senát zmírnil tresty v kauze Studénka. Všem pěti obžalovaným uložil podmínku, dva přitom už dřív novojičínský soud poslal do vězení. Podle dnešního pravomocného rozsudku byli zástupci stavebních firem už potrestáni samotnou délkou řízení.

Od nehody letos uplynulo 14 let. Opravovaný most se zřítil do kolejiště a do jeho trosek narazil rychlík. Neštěstí si vyžádalo osm lidských životů. Podle krajského soudce Milana Ihnáta měli zástupci firem stavbu zastavit, protože těsně před nehodou se tam objevily poruchy, o kterých věděli.

„Nepřijali opatření, aby zjistili příčinu poruchy a její bezpečné odstranění. Rovněž měli zajistit vzhledem k té závadě, aby žádné práce neprobíhaly v době, kdy projíždějí vlaky pod tou stavbou. Měli podmínit jakékoli práce na stavbě mostu tím, že tam ty vlaky prostě nebudou jezdit, nebude hrozit žádná kolize,“ uvedl soudce.

Kromě 8 mrtvých se zranilo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Neštěstí ve Studénce se stalo 8. srpna 2008. Vlak tam narazil do rekonstruovaného mostu, který se zřítil na koleje.
  • Neštěstí se stalo 8. srpna 2008 ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.
  • Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.
  • Týden po nehodě policie obvinila dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.
  • V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky tohoto neštěstí - vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku - poslal soud do vězení na osm a pět let.
  • Studénka se stala místem tragické nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd, když už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.
autor: Andrea Brtníková | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související