Na Ještědu si opět dali dostaveníčko veteráni silnic. Naše reportérka se svezla Evženií

Už po patnácté vyjeli majitelé historických aut i motorek z Křižan na Ještěd. Tradičně si tak připomínají první výjezd automobilem na vrchol hory z počátku 20. století.

Akci sledovala i naše reportérka, a to přímo z paluby vozu Tatra

Jízdu sledovala i naše reportérka Jana Pšeničková, kterou z Křižan na Ještěd svezl jeden z účastníků Richard Paldus ve voze Tatra 87. „Mám ji už patnáct let. Deset let jsem to renovoval. Je to z dílů čtyřicet šest, vlastně poslední ceckatá. Říkám jí Evženie. Tatra nezná bratra, protože má jenom sestry. Protože je to ta Tatra, Tatra má mít ženské jméno,“ představil svůj vůz naší reportérce Richard Paldus.

Sraz veteránů na Ještědu symbolicky připomíná první výjezd autem na tuto horu

Ti, kdo jízdu sledovali, mohli vidět auta a motorky z let 1929 až 1988. „Přihlásilo se pětačtyřicet automobilů a pět motocyklů. Navíc ještě přijelo asi pět dalších aut, takže padesát aut máme. Nejstarší jsou pravděpodobně tatrovky ze třicátých let,“ uvedl k letošní jízdě její organizátor jízdy Milan Bumba. Veterány z Ještědu čekala ještě spanilá jízda na Rašovku, kterou řidiči zakončili na Javorníku.

Tatrovka., Auto ve kterém objeli svět cestovatelé Zikmund s Hanzelkou

Na setkání historických aut tak lidé mohli vidět třeba české stroje značek Aero, ČZ, Jawa, Škoda nebo Tatra, nebo historické vozy zahraničních značek - třeba Ferrari, Ford, Fiat nebo Harley Davidson. A nechyběla samozřejmě ani značka Porsche, protože akci pořádá Automuzeum ve Vratislavicích nad Nisou. Obci, kde se slavný konstruktér narodil.

Fanoušci automobilismu si užili. K vidění bylo padesát historických vozů

Už patnáctá jízda veteránů na Ještěd symbolicky připomíná událost z historie automobilismu, kterou byl první výjezd vozem na vrchol hory Ještěd. Stalo se tak 12. června roku 1902. Za volantem svého otevřeného čtyřsedadlového automobilu Mercedes seděl liberecký textilní průmyslník a nadšený motorista Theodor von Liebieg.

Lidé na Ještědu mohli vidět vozy z let 1929 až 1988

A cesta to nebyla lehká. Tehdy vedla na Ještěd pouze turistická stezka plná bláta a kamení, ale Liebiegův vůz o výkonu pouhých šestnácti koní výjezd bez problémů zdolal. O to náročnější byl sjezd, protože auto mělo brzdy jen na zadních kolech.

Automobiloví veteráni na Ještědu. Už po patnácté

V roce 2002 si skupina libereckých majitelů historických vozidel připomněla výročí prvního výjezdu na Ještěd tím, že uspořádala z Liberce jízdu historických automobilů a motocyklů. Od té doby akci pořádají každý rok, jen před několika lety změnili místo startu. Tím, že teď vyjíždí z Křižan, se trasa prodloužila na jedenáct kilometrů stále do kopce, kdy veteráni překonávají převýšení až 650 metrů.

autor: reČRoL
Spustit audio

Související