Občanům Dobré dochází trpělivost

4. září 2001
Co nás pálí , Co nás pálí

Obyvatelé obce Dobrá na Frýdeckomístecku už několik let čekají, až se začne stavět nová rychlostní komunikace R48. Ta by měla nahradit stávající cestu, která protíná jejich obec. Stavba se ale neustále oddaluje, a proto lidé přetíženou komunikaci na hodinu zablokovali.

Stávající silnici přes Dobrou, která spojuje Frýdek-Místek a Český Těšín, už lidé začali říkat cesta smrti. Na každý pátý kilometr tady statisticky připadá jedna smrtelná dopravní nehoda. Přes Dobrou projede denně i 20 000 automobilů. Lidé si stěžují na hluk, výfukové zplodiny a nebezpečné dopravní situace. Rychlostní komunikace R48 by vše vyřešila. S její stavbou se však ještě ani nezačalo. Asi 300 lidí proto zablokovalo stávající cestu. Někteří měli transparenty s nápisy "Praho probuď se, nechceme sliby".

Obyvatelé: Já chodím přes silnici jenom pro svačinu, a když 1/4 hodiny čekám než přejdu, koupím svačinu za 5 minut a další 1/4 hodiny čekám, než přejdu, mám po svačině. Můžu pracovat dál. Pozdravujte v Praze.

Obyvatelé: Hrozné. Ohledně toho, že tady je škola, je to tady katastrofa.

Obyvatelé: Hlavně, že člověk má strach, jestli dojdou děti, třeba když někde jdou samy. I na tom přechodu, kolikrát jsem viděla, že tady jelo auto na červenou, protože si ani nevšimli, že je červená.

Kvůli blokádě by na hodinu omezen provoz směrem k polským hranicím. Řidiči, kteří museli čekat, však vesměs protestující podporovali.

Řidiči: Keď jsem počul, o čo ide, tak si myslím, že je to správne.

Řidiči: Já také nejsem naštvaná, protože já tu jezdím denně a vím, jak to tu vypadá.

Pavel Martiňák z iniciativy R48 říká, že místo jednání jedině blokáda dokáže ministerstvo dopravy probudit z nečinnosti, aby urychlilo výstavbu rychlostní komunikace R48, jejíž součástí je i obchvat Dobré.

Pavel Martiňák: V listopadu roku 1999 bylo jasně sděleno, že v roce 2000 se začne obchvat Dobré stavět, fyzicky. V roce 2000 nám bylo přislíbeno na 1 200 %, že v roce 2001 v první polovině, určitě stavba začne.

Náklady na rychlostní komunikaci jsou odhadovány na 1 miliardu 250 mil.Kč. Z 60 % se na výstavbě této silnice podílí EU. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Pavla Švába, začátek stavby oddaluje právě EU.

Pavel Šváb: Celé zpoždění tohoto projektu je způsobeno především pozdní informací ze strany Bruselu. O nutnosti supervize prováděné nezávislým expertem. Pokud by tento požadavek znalo SSD dříve, mohli jsme potřebnou tendrovou dokumentaci udělat s předstihem.

Pavel Martiňák: Já si myslím, že je vina na ministerstvu dopravy leží v tom, že není schopno připravit tak široký tým odborníků, který by byl schopně, odpovědně a rozumně se domluvit s tou delegaturou tak, aby prostě ten pohyb přípravy jednotlivých etap staveb, nejenom na obchvatu Dobrá, ale i v těch dalších, byl rychlejší a pružnější, aby došlo k tomu, aby se mohlo začít stavět v termínech podstatně rychlejších a ne tři roky od vydání stavebního povolení.

Takto na argumenty protistrany reagoval Pavel Martiňák z iniciativy R48. Dodal, že pokud ministerstvo vypíše včas výběrové řízení na firmu, která povede stavbu obchvatu, hodlají počátkem října zorganizovat i 4 hodinovou blokádu.

Přepsal: Česká informační agentura

autoři: ada , mta , spr
Spustit audio

Více z pořadu