Pendolino je na kolejích už 30 let. Proč se s ním nepočítá pro vysokorychlostní tratě?

28. květen 2018

Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice vyjela se zpožděním, ale na těch italských jsou už 30 let. To, že jedete 160 km/h, ale ani nepoznáte.

Slovo pendolo znamená v italštině kyvadlo. Právě vyklápění vozových skříní umožňuje projíždět oblouky až o 30 % rychleji, než mohou jet konvenční vlaky. Technologii ale vymysleli už v 70. letech ve společnosti Fiat.

Podle projektanta dopravních a železničních staveb Jiřího Kalčíka se v Česku pendolina uplatní jen na některých úsecích. „Třeba na trati mezi Prahou a Ostravou to běžný cestující vůbec nepozná. Mnohem větší přínos má technologie výkyvných vozových skříní v rychlosti přes 160 km/h.“

Mohly by jezdit dvojnásobnou rychlostí

Podle výrobce mohou pendolina dosáhnout klidně i 230 km/h. Jenže u nás, kvůli rychlostnímu omezení, jezdí maximálně 160 km/h. Na druhou stranu, pokud se mohou opravdu rozjet, pak je třeba na trati Praha-Cheb oproti běžnému vlaku až 15minutová časová úspora na 100 km. Každý cestující tak jistě ocení půlhodinku, o kterou do cíle dorazí dřív. Jaká je budoucnost pendolin v Česku?

Vedoucí Ústavu logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze Lukáš Týfa tvrdí, že tady budou mít své místo i v budoucnu. „Na tratě, kde je hodně oblouků s malými poloměry, se určitě dál vyplatí je nasazovat. Ale pro nové a přímé vysokorychlostní tratě s projektovanou rychlostí 250 km/h už určeny nejsou,“ dodává Týfa.

Na trati Řím-Milán vyjelo pendolino poprvé v květnu 1988. Do Česka se pak dostalo až v roce 2005, kdy České dráhy koupily celkem sedm souprav za necelé 4,5 miliardy korun. Jezdí dodnes.  

autoři: Ondřej Luštinec , lup
Spustit audio

Související