Rok české hudby: Smetana je pro mě hrdina, říká režisér Hubičky Michael Tarant z libereckého divadla

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy v pátek 26. dubna k 200. výročí narození skladatele Bedřicha Smetany uvede jeho operu Hubička. Smetana dílo zkomponoval před téměř 150 lety. Libreto napsala Eliška Krásnohorská podle povídky spisovatelky Karoliny Světlé. Liberecká opera si Hubičku vybrala i kvůli tomu, že je její děj inspirovaný skutečným příběhem z podještědského regionu.

Liberecké Šaldovo divadlo uvádí operu Bedřicha Smetany Hubička

V květnu 1871 vyšla sbírka s názvem Kresby z Ještědí spisovatelky Karolíny Světlé. Mezi povídkami byla i Hubička, která čerpá námět ze skutečného příběhu z okolí podještědské vesničky Světlá, odkud pochází umělecké jméno autorky.

„Její manžel pocházel odsud z Podještědí, ze selských kořenů. Dnes bychom řekli, že sem jezdili na chalupu. V tomto regionu ona vnímala to starosvětství,“ vysvětluje edukační pracovník Šaldova divadla Jiří Bartoloměj Sturz.

„Bedřich Smetana je pro mě svým způsobem hrdina, protože v době depresí a těžké osobní situace vytvořil dílo veliké vroucnosti, citové naléhavosti a pravdivosti. A tudy se snažíme jít. Milujeme autora, nechceme ho napravit, nechceme ho polepšit, nechceme ho znásilnit a snažíme se vytvořit dílo, které vychází jak z libreta, tak z hudební předlohy, která je prostě překrásná,“ říká na adresu Bedřicha Smetany režisér představení Michael Tarant.

Hubička společně s Prodanou nevěstou patří ke Smetanovým nejhranějším operám.

„Kostýmy jsou částečně stylizované, ale pozor, v té opeře tedy jsou i kostýmy skutečně podještědské. Budou i dramaturgické úvody, kde vlastně lidé, když vstoupí do divadla, tak se potkají s radostným etnografickým charakterem Podještědí. Kvartet ze sboru tam zazpívá podještědské písně,“ prozrazuje koncepci představení Jiří Bartoloměj Sturz.

Smetana liberecký region znal i navštěvoval. V Českém Dubu žila několik let jeho matka, bydlely tam nějaký čas jeho dvě sestry a Bedřich Smetana několikrát v Liberci navštívil svého učitele hudby Josefa Prokše.

Podle šéfa opery Karola Kevického je Smetana fascinující. „V každé opeře používá jiný hudební jazyk. Je to ojedinělé,“ říká.

Na generální zkoušce opery před premiérou natáčel redaktor Tomáš Mařas, poslechněte si reportáž.

autoři: Tomáš Mařas , reČRoL
Spustit audio

Související