Svobodné ženy v církvi jsou víc vidět. „Některé překvapuje, že jsem rozvedená,“ svěřuje se husitská farářka

14. duben 2024

Ideál ženy jako matky, pečovatelky a loajální podporovatelky mužů. Pohled na ženy v českých křesťanských církvích se ale proměnil a postavení, které mají dnes, se od toho v minulosti v mnohém liší.

Být single ženou nebylo nikdy jednoduché, přesto je to podle Lucie Endlicherové, šéfredaktorky křesťanského Rádia 7, mnohem lehčí než dříve.

Pro ženy existuje teď o dost více možností, jak se sama o sebe postarat. To, že žena nemá děti, je ale v křesťanské komunitě stále specifické.

Čtěte také

„Pro některé lidi v církvi je překvapením to, že jsem rozvedená. Některým je to trnem v oku, potažmo to, že mám každého syna s jiným otcem. Ten druhý otec toho mladšího syna, ten si mě ani nechtěl vzít za ženu,“ popisuje Sandra Silná, husitská farářka a rozvedená matka dvou dětí.

Svou situaci nevnímá ale jako specifickou, považuje ji za výsledek svých rozhodnutí, za kterými si stojí.

Některé křesťanské komunity navíc mohou svobodným ženám, či dokonce matkám poskytnout podporu. Ale svobodná žena by taky měla udělat krok vpřed a nevyhýbat se vztahům s ostatními. Neuzavírat se do sebe, být součástí komunity a umět využít pomoc, která se jí nabízí.

Život bez partnera osvobozující?

Podle Endlicherové může být život bez partnera osvobozující, ale člověk by neměl být sobecký a zapomínat na to, že nežije pouze sám za sebe. Ona sama má díky single životu možnost věnovat více času práci. Nikdo by ale neměl na to, že je někdo svobodný, poukazovat.

„Mně se naštěstí nikdy nestalo, že by mi někdo řekl: ‚Ty můžeš, protože tě doma nečeká manžel.‘ To si říkám já sama. Ale někdy to bývá očekáváno,“ komentuje Endlicherová.

Čtěte také

Silná říká, že být svobodnou mámou a zároveň farářkou pro ni nikdy nebyl cíl, ale spíš výsledek její cesty.

Protože je to v křesťanské komunitě docela ojedinělé, neobklopuje se ani tak lidmi, kteří by měli podobnou situaci jako ona, ale spíše lidmi, se kterými se cítí dobře. To, že by byl na ni ze strany církve vyvíjen tlak nepociťuje.

„Církev československá husitská je církví liberální, kde je ten ženský prvek takřka od počátků. Ne úplně, ale v podstatě je po 27 letech od vzniku církve velmi silný a přítomný, protože se začaly světit ženy do té kněžské služby. Takže u nás toto prostřední není polarizováno na muže a ženy. Opravdu bych řekla, že jsme v tomto naprosto otevření a liberální,“ popisuje Silná.

Z jiných církví se k ní občas donesou nějaké nepříjemné poznámky ohledně jejího rozvodu, ale Silná to spíš vnímá jako problém jednotlivců než systému.

Endlicherová se s konfrontací s ideálem ženy/matky také nesetkává. Podle ní je to ale i díky tomu, že si za svými životními rozhodnutími stojí a svůj život považuje za plnohodnotný tak, jak je. Zároveň je podle ní více vidět single žena než single muž.

Čtěte také

„Přemýšlela jsem o tom proč, a přijde mi, že je to proto, že muži se obecně více realizují v práci. Tím doufám, že nejsem genderově nekorektní, ale přijde mi, že prostě muž i nějaké naplnění života mnohem víc prožívá v práci než žena, a proto single muži, a to jich znám opravdu velkou řádku, jsou mnohem méně nápadní. Ve chvíli, kdy žijí nějakou kariéru, dělají něco, v čem se můžou realizovat, tak se jich málokdo bude ptát na to, proč jsou sami,“ popisuje Endlicherová.

Jak by církev měla přistupovat ke svobodným ženám? A jakým výzvám musí čelit? Poslechněte si pořad Vertikály, kterou moderuje Martina Pouchlá.

Spustit audio

Související