Nový chrudimský městský architekt: Vznik jezdeckých schodů jsem chápal, teď tiše nadávám

Může parkovací dům vypadat hezky? Dá se pracovat na odstranění vizuálního smogu? A co se z hlediska architektury v Chrudimi povedlo? Poslechněte si celý rozhovor
V Chrudimi mají od začátku letošního roku nového městského architekta. Tím se stal Martin Nedvěd. Jak sám říká, role městského architekta je důležitá, v představách lidí je ale značně zkreslená.
„Mají pocit, že je to nějaký hlavní projektant, který město nakreslí podle svých velkolepých představ a tak to prosazuje. Rozhodnutí, kam to město bude směřovat, má spočívat hlavně na voleném vedení,“ říká Martin Nedvěd, jehož role tak bude spíš poradní.
K Chrudimi má nový městský architekt blízko, díky čemuž ví, co se za poslední roky povedlo a co už méně. Například kontroverzní schody v Široké ulici, které jsou trnem v oku mnoha motoristům, podle něj měly v době svého vzniku opodstatnění.
„Ještě nebyl severo-jižní obchvat Chrudimi, hodně lidí si zkracovalo cestu přes centrum. Z hlediska zpomalení to mělo význam. V dnešní době, pokaždé když tam jedu, tak tiše nadávám. Na druhou stranu, když vidím některé řidiče, jak projíždí vedlejšími ulicemi, tak pokud by tam nebyly schody, musela by tam být jiná forma zpomalovací zábrany.“
Pryč s auty z měst
„Automobily a zeleň jsou dvě témata, která se opakují od chvíle, co jsem začal. Ať už jde o podněty od veřejnosti, nebo místní samosprávy. Kdybyste mě tady měl před deseti lety, asi bych, jako mladý absolvent architektury byl příznivcem radikálních řešení, vytěsňování aut z města, preference pěší dopravy a tak podobně. Dnes, když mám rodinu, už to tak nevidím. To auto v určitých životních etapách potřebujete. Parkovací domy jsou jednou z cest. Musí to jít ruku v ruce s nějakými opatřeními na omezování aut v ulicích, aby byla motivace v domech parkovat,“ říká Martin Nedvěd.
Může parkovací dům vypadat hezky? Dá se pracovat na odstranění vizuálního smogu? A co se z hlediska architektury v Chrudimi povedlo? Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Nedvědem.
Související
-
Pardubice nechtějí další „architektonický průšvih“. Město je dlouhodobě bez architekta
Může budova klasického supermarketu dobře vypadat? A měl by na to někdo dohlížet? Takové otázky vyvolala nedávno otevřená prodejna v areálu bývalé Tesly v Pardubicích.
-
Nový architekt České Třebové: Nechci být arbitrem elegance a víc zapojíme nádraží
Štěpán Eliáš je z Brna a do města na východě Čech pravidelně dojíždí. Jeho manželka pochází z vesnice Rybník, která leží hned u Třebové. I proto možná tuhle výzvu přijal.
-
Reklamy pryč, kabely pod zem. Litomyšl bojuje s reklamním a technologickým smogem
Radnice v Litomyšli se postupně snaží přimět firmy i majitele nemovitostí, aby ze svých objektů odstranili přebytečné reklamy. Město se tak chce zbavit reklamního smogu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.