Ježíš ve filmu III

12. duben 2017

Ježíš ve filmu se vyskytuje nejen jako prostředek náboženské agitace. Ježíš se vyskytuje také jako postava různě aktualizovaná. Na počátku řady „Ježíšů aktualizovaných“ stojí Intolerance Davida Griffitha z roku 1916. Ježíšovy Pašije jsou vyprávěny na přeskáčku s jinými příběhy – se dvěma historickými, o dobytí Babylóna a o Bartolomějské noci, a s jedním příběhem moderním, opět o tématu lidské zloby, zášti a malosti. Vizuálně a vůbec způsobem podání se ovšem Griffithův Ježíš nijak neliší od obvyklých Ježíšů realisticko-agitačních.

Zlatou dobou ježíšovských aktualizací jsou šedesátá léta. To je doba protestních hnutí a kontrakultur, doba druhého vatikánského koncilu, doba dialogů mezi křesťany a marxisty, konaných na obou stranách železné opony. Tehdy vzniká několik filmů, které zrcadlí dobovou atmosféru vzrušených nadějí na duchovní i společenskou proměnu světa – a vtělují tyto naděje právě do Ježíše.


Umělecky nejvýraznějším je Pasoliniho Evangelium podle Matouše. Ježíš v něm vystupuje jako sociální revolucionář, i trochu jako alter ego režiséra, který, ač levičák a antiklerikál, se cítil Ježíšem celoživotně fascinován. Významový posun však není ve slovech. Naopak, ve slovech, která ve filmu zaznějí, je Pasolini „fundamentalistou“: Jeho postavy říkají jen to, co se píše v Evangeliu. Ani slovo navíc.

Posun je ve filmových prostředcích: V zasazení filmu do kulis jihoitalské Matery, donedávna předtím obývané místní chudinou. V použití neherců. V hudbě, kde se střídají úryvky z Bacha s lidovou hudbou různých národů a s Pochodem padlých revolucionářů. A také v dedikaci filmu papeži Janu XXIII. – tomuto svolavateli koncilu, tomuto ztělesnění dobové naděje na velké otevření a smíření. Jako už jednou v tomto seriálku úvah, chtělo by se smutně dodati: Ha ha ha. Po velké naději zbyl velký smutek. A některá fascinující umělecká díla.


Druhým plodem této doby je zfilmovaný muzikál Jesus Christ Superstar. Dnes ho bereme prostě jako jeden z nekonečné řady muzikálů, které vykrádají ikonizované postavy minulosti. Kleopatra, Parsifal, Kat Mydlář, všechno jedno. Pavel Klusák to jednou demonstroval v televizní debatě o muzikálech tím, že mlčky ukázal na kameru – hamburger.


Jenomže Jesus Christ není hamburger. Muzikálové hamburgery se začaly vyrábět podle něj. Ve své době zrcadlil něco velmi reálného a velmi unikátního, totiž zájem o Ježíše v prostředí hippies. Ježíš je tam pochopitelně vnímán coby rebel, revolucionář, hlasatel všeosvobozující lásky, obžalobce rigidních náboženských a politických struktur, neboli – praotec všech hippies, všech alternativců. V tomto duchu vyznávali Ježíše „Jesus People“ („Ježíšovi lidé“), zvaní též „Jesus Freaks“ („Ježíšovi cvoci“) či „street Christians“ („pouliční křesťané“). Toto hnutí vzniklo roku 1967 v San Francisku ze skupiny bývalých narkomanů, kteří se obrátili ke křesťanství a chtěli touto cestou vysvobozovat i jiné.


„Ježíšovi cvoci“ tedy inspirovali vznik rockové opery Jesus Christ Superstar, sepsané roku 1969, uvedené v londýnské West End a na Broadwayi a roku 1973, zfilmované. Texty i vizuální stylizace opery Jesus Christ Superstar balancují přesně na tom pomezí, na kterém jsou přijatelné jak pro sekulární, tak pro křesťanské publikum; na kterém je Ježíš „zdnešňován“ a „zpopován“, ale nikoliv zesměšňován či odmítán. Přísný dogmatik či biblický historik by mohl proti tomuto pojetí Ježíše leccos namítat: Ukřižování je reálné, kdežto Vzkříšení spíše symbolické. Jidáš je zobrazen jako postava rozporná, nikoliv negativní. Leč: Pro generace mladých lidí se právě toto pojetí „hippie Ježíše“ stalo bránou ke křesťanství jako takovému.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.