Kvalitu oprav krajských silnic kontroluje speciální zařízení s laserem

Laserový skener na terénním autě

Horší kvalitě silnic druhé a třetí třídy chce zabránit Moravskoslezský kraj. Hejtmanství zavádí kontroly toho, jestli stavební firmy položí při opravách tolik asfaltu, kolik předem slíbí. Pomáhá jim v tom speciální laserový snímač, který na milimetry přesně zaměří silnici před pokládkou asfaltu a potom po dokončení nového povrchu.

Na okresní silnici mezi opavskou částí Komárov a Raduní právě parta dělníků pokládá nový asfalt. Horká směs padá do finišeru, za kterým po novém povrchu už jezdí dva silniční válce. O kousek dál zastavil terénní pick-up se zvláštní ocelovou konstrukcí na korbě. S Vítězslavem Obrem, technickým ředitelem firmy, která asfalt měří, nahlížíme nejdříve na 3D mapu v počítači.

„Ten přístroj měří řekněme od nějakého metru a půl až třeba po 700 metrů. Jedná se o soustavu měřicích zařízení, jejímž srdcem je laserový skener, který takzvaně 3D skenuje okolí s milimetrovou přesností,“ vysvětluje technický ředitel.

„Je potřeba silnici zaměřit po broušení a potom se měří další a další konstrukční vrstvy, takže se ta silnice zaměří třikrát a my jsme schopní potom dopočítat přesnou hloubku v každém centimetru plochy. Vypadá to všude zhruba jako ve všech krajích. Deset až dvacet procent objemu materiálu je položeno méně, než je v normě nebo v projektu,“ shrnuje technik dosavadní zkušenosti z několika měření v Moravskoslezském kraji.

Právě ošizený asfalt podle náměstka ředitele krajské správy silnic Milana Nováka dlouho nevydrží. „Ty vrstvy potom praskají, začínají se v nich tvořit výtluky a vozovka už se potom nedá zachránit,“ upozorňuje Novák.

Zavedení přesné kontroly asfaltu je podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) reakcí na nezvykle nízké ceny oprav, které v tendrech požadují stavební firmy. Často nejde ani o polovinu předem odhadnutých nákladů.

3D obraz pořízení skenerem z okolí auta
Ruční měření tloušťky asfaltu

„Norma umožňuje toleranci plus mínus deset procent. Otázkou je, jestli si budeme hrát na normu, protože kraj si objednal pěticentimetrový asfalt. A pokud tam je 4,5, no tak není to asi úplně to, co by mělo být. Byť to je podle normy dobře, ale otázka je, jestli v tomto případě normě je to klíčové, co budeme sledovat,“ říká Unucka.

Kraj nechá letos proměřit sedm kilometrů nově opravených silnic. Zaměření jednoho kilometru vyjde na zhruba 400 tisíc korun. „Pokud se nám striktním dodržováním norem podaří, aby se ta cesta nemusela opravovat co pět roků, ale co deset, tak prostě máme to v kapse několikrát,“ dodává náměstek.

Možnost přesné kontroly asfaltu laserem tak bude podle náměstka Jakuba Unucky povinnou součástí nových smluv o opravách silnic.

Dělníci pokládají asfalt na silnici Opava-Komárov - Raduň