Lanovka na Petřín byla vybudovaná za půl roku
Myšlenka vybudovat v Praze malou Eiffelovu věž, aby se každý návštěvník mohl shora pokochat půvaby stověžaté krasavice, se zrodila v hlavách Pražanů, kteří v roce 1889 navštívili Světovou výstavu v Paříži.
Komise ustavená pro stavbu zvolila jako nejvhodnější místo Petřín. Ačkoli Jan Neruda v ní viděl kaz na kráse Prahy, neměla Petřínská rozhledna o návštěvníky nikdy nouzi. Aby panstvo nemuselo šlapat do kopce, zrodila se lanovka.
Počátkem roku 1891 začaly stavební práce a už 25. července se na Petřín vyvezli první cestující! Vozy pro 50 osob dodala firma Ringhoffer. Jízda nahoru trvala šest minut a stála dvanáct krejcarů. Jízda dolů byla levnější, stála jen polovic.
Původně jezdila lanovka na vodu. Byl to nápad hodný Járy Cimrmana. Do horního vozu se načerpalo takové množství vody, aby převážilo vůz dole, a řidič lanovky jen brzdil. V dolní stanici se voda vypustila do kanalizace a nahoře se už čerpala nová. Problém byl ve spotřebě. Do nádrže se muselo napustit až 3 600 litrů vody! Když bylo sucho, nejezdilo se.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.