Mediální expert Jan Jirák: Boj médií je zoufalá snaha o pozornost. My ale máme pořád jen 24 hodin

28. prosinec 2022

Jan Jirák je jediný profesor mediálních studií u nás. „Vzniklo hodně médií, největší a nejsilnější je ale pořád televize. Nepřeceňujme sociální sítě.“

To, jestli mediální trh není už přesycen různými médii a zdroji informací, se těžko odhaduje. „Nám dělá fakticky potíž říct, co v tom internetu je mediální trh. A je tu jedno velké omezení – my sami. Na mediální trh může dnes vstoupit skoro každý, kdo má peníze. Zatímco v současnosti je nabídka podstatně větší než před nástupem internetu, my jsme pořád stejní. My pořád máme jen 24 hodin, něco chceme prospat, projíst, pracovat. A boj médií je zoufalý boj o pozornost.“

Zvláštní kategorií jsou podle něj dezinformační weby. „Dezinformace byly a budou. Probíhá určitá tahanice o ovládnutí veřejného prostoru. A tohle označení už je nálepka a vytlačuje dezinformační média z veřejného prostoru. Dezinformace rozhodně mohou být nebezpečné, ale současně ty hovory o nich jsou hovory o tom, jak vytlačit názory, které pro stát nejsou přínosné nebo výhodné.“

O novinářích

Na novinařinu má svůj pohled. „Je to taková zvláštní poloprofese. Máme potíž říct, co je dobrý a co špatný výkon, co je úspěch a co neúspěch. Hodně se to liší v závislosti na druhu média a záleží na každém jednotlivém novináři.“

Novinařina dostává na frak mnoha různými způsoby. „Je tendence šetřit a nejsnáze se ušetří na lidech. Ubylo zahraničních zpravodajů. Ubývá pracovních míst, o která se mohou novináři ucházet. Ubývá míst na smlouvu, takže externista se snaží zalíbit zaměstnavateli, aby získal smlouvu. Z novinářů se pak stávají jen výrobci obsahu.“

Velkým tématem je bulvár, který se postupem času stal téměř synonymem pro ‚lezení někomu do soukromí‘. Původní význam je ale jiný. „Bulvár má vyvolat emoce a bavit. Myslím, že bulvární téma vyloženě není, kromě zpráv ze soukromí celebrit, spíš jde o to zpracování. Pokud to někdo má za významný zdroj informací, tak je to neradostná situace, ale není to nic divného.“

Alex Mynářová a Jan Jirák

Řada mladých nemá televizi a žije převážně sociálních na sítích. Budou na to muset média reagovat? Jak je to s důvěryhodností v česká média? Jakým médiím důvěřuje on? Do jaké míry ovlivňují vlastníci médií veřejné mínění? Poslechněte si v pořadu Alex a host.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.