Nilotika Cultural Ensemble: Rastamani z království Buganda

Album Nyabingi Resurrection ugandské skupiny Nilotika Cultural Ensemble odkazuje k nejstaršímu jamajskému rastafariánskému řádu Nyabingi. Což přivádí k otázce: věděli jste, že se tak jmenovala východoafrická královna, ze které měli Britové takový vítr, že ji třicet let věznili a vydali kvůli ní zákon o čarodějnictví?

Patnáctičlenný soubor Nilotika Cultural Ensemble hraje výhradně na akustické nástroje a spoléhá se na bubenické rytmy vycházející z jamajského stylu nyabingi, které se tak obloukem vrací do míst svého zrození. Jamajské lince pak odpovídá velmi originální směs reggae, dancehallu, nyabingi, hip hopu a tradičního bubnováníní z ugandského království Buganda. Abychom pochopili, jak k tomu došlo, protože se přece jenom jedná o unikum, je nutné znát celý příběh.

Žila, byla kdysi v království Karagwe vládkyně Kitama. V 17. století se rozkládalo na území Tanzanie, Rwandy a Ugandy. Vlastnila kouzelný buben, a když ji nechal manžel zavraždit, získala status nesmrtelnosti a její duch dál žil v myšlenkách odbojných žen, které si začaly říkat Niyabingi, což překládáme jako „smrt všem utlačovatelům“ nebo „ta, která přináší mír“. Záleží ovšem na okolnostech, protože kult niyabingi postupně sílil, až se proměnil v druh náboženství, kdy ducha Kitamy v pozemském životě zastupovaly ve formě média lidové léčitelky a kněžky bagirwy a jejich kázání se stalo katalyzátorem společenských změn a odporu proti evropským kolonizátorům. Tou nejznámější a nejobávanější se v 19. století stala královna Muhumuza ze Rwandy, považovaná za reinkarnaci milované Kitamy. Ačkoliv ji málokdo spatřil a po většinu života se skrývala v koši ze stromové kůry, skrze kult nyabingi vedla nesmiřitelný boj s kolonizátory, otrokáři a proti normám omezující práva žen. Svými výzvami a intenzivními bubenickými seancemi děsila Brity i Němce, protože početné africké guerillové jednotky s nimi nebojácně bojovaly na život a na smrt ve víře, že Muhumuza promění všechny kulky ve vodu.

Se sílícím nebezpečím nyabingi došla zoufalým Britům trpělivost v roce 1912, kdy vydali kontroverzní zákon o čarodějnictví (Witchcraft Act), umožňující trestat v Ugandě každého přívržence hnutí vyznávajícího víru v nadpřirozené síly nebo se vydávajícího za kněžku nyabingi; podle Britů za čarodějnici. Rok na to královnu Muhumuzu zatkli a věznili ji až do její smrti v roce 1945. Antikoloniální boj vedený převážně ženami sice na chvíli zastavili, kult Muhumuzy ale brzy znovu a ještě víc zintenzivnil. Do kultury hnutí nyabingi se tehdy naplno začlenila osobitá hudba, přenesená zanedlouho svobodnými otroky na Jamajku, kde se spolu s filosofií afrického kultu postupně proměnila v rastafariánský náboženský řád Mansions Nyabingi, zahrnující stejnojmenný posvátný druh bubnování.

K němu se s připomínkou, kde má své kořeny, nyní vrátila skupina Nilotika Cultural Ensemble, držící se staletého přikázání, že je lepší zůstat bez bubnů, než je zničit. Album Nyabingi Resurrection podtrhává také komunitní charakter hudebního centra v Kampale vedeného Jajjou Kalandou, kde ho soubor za pomoci německého labelu Switchstance Recordings natočil a kde se tak reggae rasta verze v ojedinělém zpracování protknula s ugandskými tradicemi.

Spustit audio