Ostrava je krásná a má co nabídnout, říká manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu
Moravskoslezská centrála cestovního ruchu Moravian-Silesian Tourism zveřejnila výsledky návštěvnosti kraje za letošní třetí kvartál. Podle nich od začátku roku do konce října navštívilo a přespalo v hotelích a penzionech na severu Moravy a ve Slezsku téměř 850 tisíc turistů.
V jaké kondici je cestovní ruch v našem kraji? Které části našeho kraje jsou nejnavštěvovanější? Na to a na mnohem více odpovídala Klára Kohutová, PR manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu.
V hromadných ubytovacích zařízeních v Moravskoslezském kraji se ve třetím čtvrtletí letošního roku ubytovalo 366.927 turistů, o 3,8 procenta více než ve stejném loňském období. Stalo se tak ale výhradně díky zahraničním klientům, kterých přibylo 26,8 procenta. Domácích hostů naopak o 0,8 procenta ubylo. Návštěvníci v kraji strávili méně nocí než loni. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad. Nejvíce zahraničních turistů do kraje zavítalo tradičně ze Slovenska, Polska a Německa.
Moravskoslezská centrála cestovního ruchu. Zkuste nám prosím představit vaši kancelář. Jaká je náplň práce této instituce?
Lákáme turisty z tuzemska i ze zahraničí. Máme hodně aktivit, hodně projektů a vlastně tak jako CzechTourismu je při ministerstvu pro místní rozvoj, tak my vlastně jsme jakýmsi servisním partnerem Moravskoslezskému kraji. Propagujeme jednotlivá místa tak, aby se informace o nich dostaly k co možná největšímu počtu možných návštěvníků severní Moravy a Slezska.
Zaměřujeme se na přírodu, sportovní i kulturní akce, industriál, golf a také na gastronomii. A máme projekty, jako je Technotrasa nebo Pojez a potom také přeshraniční projekty, konkrétně třeba s Polskem.
Máme také pozici cyklokoordinátora, který se stará o oblast cykla a v zimě potom o běžky a běžecké tratě a koordinuje veškeré projekty v této oblasti. A nově pak v centrále máme manažerku, která se stará o tzv. kongresovou turistiku, protože stále více lidí míří tady na kongresy, na jednání. A i to je stěžejní bod cestovního ruchu u nás v posledních letech.
Z hlediska cestovního ruchu je Moravskoslezský kraj rozdělen do šesti turistických pod oblastí. Které to jsou?
Máme šest turistických oblastí. Jedná se o Beskydy, Jeseníky, Těšínské a Opavské Slezsko, Poodří a Ostravu. Všechny pak tvoří destinaci severní Moravu a všichni jsme na území Moravskoslezského kraje.
Nejnavštěvovanější je turistická oblast Beskydy. Ovšem jaké postavení má v rámci těch oblastí město Ostrava?
Troufám si tvrdit, že Ostrava je krásná, má co nabídnout a je to srdeční záležitost. Nicméně je to turistická oblast jako každá jiná. Je možná specifická tím, že nabízí industriální dědictví a lidé tady jezdí za kulturou. Zvýšení návštěvnosti velkou měrou pomáhají festivaly, jako jsou Colours of Ostrava nebo Beats for Love, ale například i akce, jako jsou Dny NATO nebo atletická Zlatá tretra. A příští rok to určitě bude i mistrovství světa v hokeji. A jak už jsem zmínila, i ta kongresová turistika se vlastně podílí na rozvoji cestovního ruchu, konkrétně třeba v Ostravě.
Jaká je spolupráce se zahraničními partnery? Se Slezským vojvodstvím, případně Žilinským krajem, který sousedí s námi?
Agentura CzechTourism, pod kterou spadáme, má zahraniční zastoupení v těchto státech obecně, takže spolupracujeme na různých kampaních. Konkrétně se Slovenskem jsme letos spolupracovali například na vzniku pořadu Chutné Česko, v němž jsme propagovali místa v našem kraji a představovali je slovenským turistům.
S Polskem máme konkrétní projekty, na kterých dlouhodobě spolupracujeme. Jedná se například o Hravé pohraničí nebo Industriální pohraničí, kde se snažíme poukázat na zajímavá místa na obou stranách hranic. Využíváme to téma, které máme společné, a to je Slezsko a industriál. A snažíme se, aby ty hranice nebyly tím konečným místem, ale aby je lidé překračovali, pendlovali a navštěvovali památky.
Moravskoslezský kraj se může chlubit celou řadou krajových specialit a turista má rád dobré gastro. S tím souvisí Pojez. Jak jste na to přišli, jak to funguje?
Ve spolupráci s krajem i s místními podnikateli jsme stvořili značku Pojez. To znamená výzvu, ať lidé jí, ať dobře pojí u nás v kraji. A snažíme se ukázat, že výlet se dá spojit s lahodným gastronomickým zážitkem. Představujeme vlastně nejlepší podniky v regionu. No a funguje to vlastně na podobném principu jako Technotrasa – jenom místo těch technických památek propojuje konkrétní podniky, lokální farmy, různé farmářské prodejny. Prostě místa, kde si myslíme, že se vaří dobře a že stojí za to spojit ten výlet s návštěvou těchto podniků.
Proč návštěvnost Jeseníků pokulhává za Beskydami? V čem jsou tyto oblasti rozdílné? Co všechno najdete na Technotrase? A která místa v kraji jsou nejnavštěvovanější? I na to uslyšíte v pořadu K věci, jehož hostem byla Klára Kohutová, PR manažerka Moravskoslezské centrály cestovního ruchu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.