Poradna: Jak postupovat při reklamaci. Na co máme právo?

9. září 2014

Máte nové boty, které se začaly po pár dnech nošení rozlepovat? Nebo jste vlastníky zánovního světlo na bicykl, které se na výletě nerozsvítí? Pak zažíváte situaci, která vás přivádí zpět do obchodů s velmi nepopulárním cílem - reklamací.

Marcela Reichelová ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska radila, na co máte v rámci reklamace právo a o co si nemusíte bát říct. Jak vrátit zboží zakoupené přes internet a zda přinesl nějaké změny v reklamacích nový občanský zákoník.

„Pokud někdo zakoupil zboží do 31. prosince 2013, celý reklamační proces se řídí ještě starým občanským zákoníkem, kde platilo podle §620, že na spotřební zboží má záruku 24 měsíců,“ připomněla Marcela Reichelová.

Dodala, že nový občanský zákoník už tento pojem nezná. „Nový občanský zákoník říká, že kupující je oprávněný reklamovat neboli uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od jeho převzetí. A tuto dobu nelze zkrátit.“

U zboží také můžeme mít takzvanou smluvní záruku. V občanském zákoníku jde o nový pojem a přebírá ho z obchodního zákoníku.

„Smluvní záruka neboli záruka za jakost znamená, že prodávající může dvouletou záruku prodloužit, a to buď jednostranným prohlášením, nebo uvedením ve smlouvě,“ vysvětlila Marcela Reichelová.

Potřebujeme k reklamaci originální obal?

„Pokud máme jakoukoli reklamaci, není potřeba, abychom k tomu měli originální obal. Je to omyl, kdy vlastně spousta spotřebitelů se domnívá, že pokud půjde reklamovat, musí ten obal mít. Na druhou stranu je ale spousta obchodníků, kteří ten obal vyžadují. Ale je to omyl, obchodník vám tu reklamaci musí vzít,“ upozornila Reichelová.

K reklamaci spotřebního zboží potřebujete jen doklad o koupi. K některým výrobkům se dávají i záruční listy. V nich je uveden i servis, v kterém můžete reklamovat.

„Protože vy můžete reklamovat nejen v místě nákupu, ale pokud daná prodejna má více obchodů, můžete reklamovat i tam. A pokud máte záruční list, můžete se obrátit i na servisní opravnu,“ připomněla.


Celý rozhovor včetně užitečných rad, jak při reklamaci správně postupovat, jak odstoupit od smlouvy a dalších záležitostí si poslechněte v přiloženém audio souboru (viz ‚Přehrajte si celý příspěvek‘ v úvodu článku). Tento i další díly Poradny pak najdete v iRadiu.

autor: Jana Jeckelová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.