Povinnou školní docházku nezavedla Marie Terezie. Zavedla školskou reformu, kde byly školy triviální, hlavní a normální
Mezi jednu ze zásadních stop, kterou v naší historii zanechala císařovna Marie Terezie, byla školská reforma.
Pod vlivem rozbíhající se manufakturní výroby i osvícenství bylo rozhodnuto, že je potřeba začít obyvatelstvo aktivně vzdělávat, dosavadní úroveň totiž byla neutěšená.
Základem tereziánské školské reformy z roku 1774 bylo zavedení tří typů škol: triviální, kde se učilo číst, psát a počítat, dále školy hlavní a normální. Reforma si také vytyčila za cíl zvýšit kvalitu učitelů i vlastní výuky.
Učitelé tehdy nebyli příliš vzdělaní, často to byli vysloužilí vojáci, byli špatně placeni a škol bylo málo. Učilo se hlavně přes zimu, protože jindy musely děti pomáhat na poli. Vyšel i nový německý slabikář, záhy přeložený do češtiny. Nově se směly vzdělávat i dívky.
Marie Terezie ale nezavedla povinnou školní docházku, jak se jí často přisuzuje. Ta byla stanovena až takřka o sto let později, zákonem z roku 1869. Jeho součástí byly i tresty pro rodiče, kteří by vzdělávání svých dětí zanedbávali.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://ostrava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://ostrava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka