Příprava moderního auta na zimu není náročná, přesto se vyplatí ji nepodcenit
Pro mnoho motoristů končí příprava auta na zimu přezutím zimních pneumatik. Potřebují moderní vozy i další úpravy, aby v zimě dobře sloužily? Hodně za nás udělá elektronika, i tak se však vyplatí aspoň zkontrolovat základní věci.
Pamětníci potvrdí, že příprava auta na zimu dříve byla opravdu nutná. Kromě nemrznoucích směsí bylo někde nutné vyměnit olej v motoru za zimní, vyčistit palivovou cestu, u některých aut se zakrývala část chladicích otvorů a někdo dával na zimu i větší baterii, aby se lépe startovalo. Fajnšmekři například u škodovek dávali na chladicí ventilátor dokonce větší řemenici, aby se točil pomaleji a auto se lépe ohřívalo.
Dnes už většinu z těchto věcí dělat nemusím. O správné nastavení motoru na zimu se postará elektronika. Moderní oleje je možné používat celoročně a větší baterka by vozidlu spíše uškodila, protože stávající vozy mají přesně stanovené dobíjení akumulátoru a větší by dobití nemusely zvládnout.
Přesto, i dnes se vyplatí nechat si změřit stav nemrznoucí směsi v chladiči. Teplota tuhnutí by měla být kolem –30 °C. Důvodem je, že proudění vzduchu může chladič ochlazovat více, než je běžná teplota prostředí. Stejně tak je dobré zkontrolovat a vyměnit nemrznoucí kapalinu v ostřikovačích a před prvními mrazy také zajistit, aby se dostala z nádobky do hadiček i do ostřikovacích trysek.
Není od věci překontrolovat i stav motorového oleje. V případě, že už je před výměnou, je lépe jej vyměnit ještě před zimou.
Také elektronická soustava vozu může způsobit trable. Alespoň zběžná kontrola uchycení kontaktů na akumulátoru může snížit přechodové odpory a autu se lépe startuje.
Samostatnou kapitolou je palivová soustava. I benzínové vozy se dnes potýkají s degradací benzínu vlivem obsahu biosložek. Rozhodně není dobré, v případě, že jezdíte málo, tankovat plnou nádrž a nechat v ní benzín půl roku. Ideálně je tankovat menší množství a do benzínu přidávat aditiva vytěsňující vodu.
Podobné je to i u motorové nafty. Od listopadu jsou benzínové pumpy povinné prodávat naftu s nižším bodem tuhnutí. Pokud máme v nádrži starou „letní“ naftu, může způsobit zatuhnutí v palivové soustavě.
S nižšími teplotami jsou nižší i dojezdy elektromobilů a hybridních vozidel. Při plánování cesty je s tím potřeba počítat, pokud dosud nemáme s vozem dost zkušeností, je potřeba si nechat rezervu na dojezd k nabíjecí stanici.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.