Reklamovat a vracet zboží je od nového roku jednodušší. Podívejte se, k jakým došlo změnám

18. únor 2023

Od nového roku by se nám mělo nakupovat, reklamovat nebo vracet zboží pohodlněji. Začala platit novela zákona na ochranu spotřebitele a také novela občanského zákoníka. Jaké změny přinesou v praxi? 

Podle JUDr. Václava Havlíka ze Sdružení obrany spotřebitelů v Plzni jsou změny velmi pozitivní zejména pro spotřebitele. „Některé lhůty, např. vrácení zboží bez udání důvodu, se prodlužují. Vše se dělá jinak a hlavně je to útok na nepoctivé prodejce (šmejdy - pozn. red.). Ti by měli mít v současné době velmi stíženou situaci vás do neprůhledného obchodu navézt,“ dodává právník.

Smlouva po telefonu

Dříve stačilo, abyste prodejci zavolali nebo on oslovil vás, stačilo říct „ano, beru“ a už vám přišla zásilka přímo domů. To od 6. ledna možné není. Obchodník se vás může zeptat, jestli nabízené zboží chcete. Ale musí vám do 7 dnů poslat písemnou nabídku. Pak je na vás, jestli ji odsouhlasíte, podepíšete a pošlete zpět, nebo ne. Takže u tohoto závazku víte,co jste podepsali a proč jste to podepsali.

Je tu ale výjimka. Zákaz neplatí, pokud vy sami telefonicky požádáte o zaslání přímo daného obchodníka. Pokud mu zavoláte a daný produkt po telefonu objednáte, platí to, co jste si domluvili.

Nákup po internetu

U nákupů přes e-shopy se zvýšila doba vrácení výrobku bez udání důvodu. Dříve platilo 14 dnů, nyní platí 30 dnů. „Máte tedy měsíc čas si výrobek důkladně vyzkoušet. Nevýhodné to ale bude pro prodejce. Dám absurdní příklad. Koupíte si fotoaparát, vyfotíte si dovolenou a fotoaparát pak bez udání důvodu vrátíte. On ho musí přijmout a peníze vám vrátit. Samozřejmě pokud nebude výrobek poškozený – například poškrábaný nebo otlučený. Zde může po vás prodejce požadovat určitou náhradu z původní ceny. Platí zásada, že nepoškozený výrobek můžete vrátit i bez původního originálního transportního obalu.“

Další věcí jsou recenze. To platí převážně pro e-shopy, pro online tržiště, bazarové portály a podobně. Aby si je prodejci nepsali sami, měla by tam být např. e-mailová adresa recenzenta, aby se ho mohli kupující zeptat, zda ji skutečně poslal, nebo ne. „Takže by se nemělo stát, že si přečtete, že výrobek je vynikající, vynikající, vynikající a ona to nebude pravda.“

Slevy

Od 6. ledna musí prodejce vypočítat a uvést cenu, jakou měl před 30 dny. Takže se např. nemůže stát, že v pondělí výrobek zdraží a třeba ve středu zlevní na původní cenu. To už dnes neplatí. Na cenovce musí být uvedena původní cena – nejdéle 30 dnů stará, a cena nová. Dozorový orgán České obchodní inspekce se tak může při kontrole podívat do dokladů a zjistí, na čí straně je pravda.

Placení na internetu z osobního účtu

Při prodeji přes internet musí být nově u výrobku označeno zaplatit teď nebo závazně potvrdit objednávku nebo objednávka zavazující k platbě. Pokud bude toto tlačítko nejasné a bude vypadat jako registrace zákaznického účtu nebo označeno hesly jako „Objednej“ , „Potvrď“, tak obchodník od vás nemůže očekávat žádnou platbu.

Záruční doba výrobků

U záruční doby nadále platí, že záruka je 24 měsíců na vady, které se během této doby projeví. Nově musí obchodník prokázat, že závada na zboží nebyla od počátku. Lhůta, která zde byla 6 měsíců, se prodlužuje na 12 měsíců. Takže v případě, že koupíte výrobek a bude na něm uvedena špatně kvalita a podobně, můžete reklamovat do 12 měsíců. Může se také stát, že si výrobek koupíte a bude mít poruchu. Původně bylo, že se porucha nesmí objevit do 6 měsíců od zakoupení. To se teď prodlužuje na jeden rok.

Pořád platí, že můžete reklamovat po dobu dvou let od zakoupení. Ale tak jako dříve při tom může vzniknout např. u bot spor, jaká to je závada, co se s nimi stalo, kdo je poškodil a proč.

Reklamace (ilustrační foto)

U reklamací stále platí, že musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů, jinak má zákazník právo na vrácení peněz.

Dříve platilo, že po třech stejných závadách se u stejné čtvrté, rušila kupní smlouva a měli jste nárok na vrácení peněz. Dnes se to zkrátilo na dvě stejné vady. Při třetí stejné závadě můžete požádat o vrácení peněz, výměnu zboží, variant je více.

Návody k použití

Při koupi výrobků se mnohdy stávalo, že vám prodejce dal internetovou adresu, kde si můžete návod stáhnout. Nebo při internetových nákupech přišel návod k použití jako další soubor k zaslané elektronické faktuře. Nyní dostanete psaný návod na vyžádání. Pokud ho nedostanete, můžete okamžitě vrátit výrobek. Na psaný návod má nárok každý zákazník po intervenci u prodejce.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio