Stát objevil další závady na D1. Metrostav už řeší reklamaci zatékajícího tunelu Klimkovice
Ředitelství silnic a dálnic bude reklamovat i další úseky dálnice D1. Jde zhruba o 600 závad na úseku dálnice, označovaného dříve jako D47, od Lipníka nad Bečvou do Ostravy. ŘSD si po čtyřech letech provozu dálnice stěžuje na kvalitu mostů či rozpadající se vozovky. Podle silničářů je největším problémem tunel Klimkovice, který stavěla společnost Metrostav. Zatéká do něj.
Do tunelu Klimkovice trhlinami prosakuje voda a škody jsou v řádu stamilionů korun. „Ve velké míře prosakuje, netěsní a proniká do něj voda,“ potvrzuje generální ředitel ŘSD David Čermák.
Metrostav už reklamaci Ředitelství silnic a dálnic řeší. Podle mluvčího společnosti Františka Poláka je nutné si tunel nejprve prohlédnout. Metrostav je poté připraven dát všechno do pořádku:
„Navrhneme nějaký způsob opravy, který budeme muset samozřejmě dohodnout s investorem. Pak to opravíme. Chtěl bych zdůraznit, že to nejsou žádné dramatické závady. U takovéto velké stavby v tak dlouhé záruční době se skutečně může stát, že tam dojde k nějakému průsaku.“
Naproti tomu Čermák je přesvědčen, že tunel by měl být v lepším stavu.
Kromě Metrostavu míří reklamace i k dalším firmám. Zhotovitelé se podle Čermáka zatím chovají standardně, tedy že žádný z nich ještě reklamaci ze strany ŘSD neodmítl.
Je ale 80 kilometrů ostravské dálnici skutečně tak špatně postavených, anebo je tak velký počet reklamací dán důslednější kontrolou Ředitelství silnic a dálnic, které zhruba před rokem zřídilo úsek kontroly kvality?
„Je to způsobeno tím, že dochází k mnohem bedlivější kontrole. Většina z vad nejsou rozhodně standardními vadami, které by na daných komunikacích měly být po čtyřech letech objeveny,“ stvrzuje Čermák pravdivost obou variant.
Chybí kontroloři. Nejsou na ně peníze
Přesto úsek kontroly kvality staveb ještě nefunguje tak, jak si šéf ŘSD představuje. Kontrolorů je totiž výrazně méně, protože není tak jednoduché je zaplatit. Dálnice D1 přitom není jedinou stavbou, kterou kontroloři budou muset projít ještě předtím, než skončí jejich záruční doba.
„ŘSD nebude mít nikdy kapacitu, aby zaměstnalo stovky technických dozorů investora, což se přiznám, byla i má původní představa,“ připouští Čermák s tím, že v soukromé sféře navíc kontroloři dostanou mnohem víc, než jim může nabídnout státní podnik:
„Průměrný plat na ŘSD je 24 tisíc a za tyto finanční prostředky se velmi složitě přetahuje kdokoli ze soukromé sféry, protože ty firmy zpravidla platí minimálně trojnásobek.“
ŘSD si tak dál bude najímat externí stavební dozory. Na ty by pak měli dohlížet kontroloři státu. Těch je ale zatím necelá desítka, a to je podle šéfa ŘSD velmi málo. S předchozím ministrem Stanjurou už se hledalo řešení a Čermák doufá, že na společný dialog naváže i s novým šéfem resortu dopravy Zdeňkem Žákem.
„Jsem přesvědčen, že s novým panem ministrem budeme schopni navázat na diskuze, které jsme vedli s panem ministrem Stanjurou a dotáhnout ten proces do konce,“ věří Čermák.
Shrnuje, že kontrolu ze strany ŘSD je prostě a jednoduše nutné zefektivnit ve všech směrech. To se týká nejen nových staveb a oprav, ale i rozsáhlých modernizací. Jako třeba té, která se teď týká právě D1.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Oděvy a obuv v Česku bezprecedentně zdražily. Oproti Německu je to výrazný rozdíl, říká ekonom
-
‚99 procent euforie a procento obav.‘ Damašek slaví na prahu nejasné budoucnosti, říká novinář Boháč
-
‚Lepší sloužit, než utíkat.‘ Mladí Ukrajinci stojí před dilematem, zda nastoupit na vojnu, nebo odejít
-
Čeští hokejisté slaví druhé vítězství na Švýcarských hrách, ve Fribourgu porazili domácí tým 2:0