V Havířově pokračuje boj o nádraží. ČD chtějí stavbu zbourat, podle architektů je unikátní

Boj o zachování budovy havířovského nádraží z roku 1969 pokračuje. České dráhy chtějí budovu zbourat a nahradit ji novým dopravním terminálem. Sdružení Důl architektury, které se spolu s dalšími snaží o záchranu objektu, ale tvrdí, že se v něm nachází mozaika nevyčíslitelné hodnoty. Unikátní je podle nich také samotná budova, postavená v takzvaném bruselském stylu.

„Budova je v dobrém technickém stavu a není potřeba ji bourat,“ vysvětluje hlavní výhradu proti bourání nádraží v Havířově architektka Lucie Chytilová ze Sdružení Důl architektury.

„Dalším důvodem je, že jsme teď zjistili, že mozaika, která je na vlakovém nádraží, má velikou hodnotu. Je dílem pana profesora Kopeckého, českého skláře, který je velice známý a má svá díla i ve světových galeriích,“ dodává. Kvůli mozaice nyní podle ní připravují architekti nové podání na ministerstvo kultury.

České dráhy podle své mluvčí Kateřiny Šubové argumenty architektů a lidí, kteří se snaží o záchranu nádraží, respektují, ale neztotožňují se s nimi.

„Ministerstvo kultury v minulosti opakovaně řeklo, že se nejedná o kulturní památku, a to je pro nás směrodatné. Protože my jako vlastník nemůžeme sami rozhodnout, zda je to hodnotná stavba, nebo není,“ argumentuje.

ČD na rozdíl od architektů tvrdí, že budova není v dobrém technickém stavu. „Je maximálně předimenzovaná a dnes ji využívá pětina cestujících než v době jejího rozkvětu v 70. a 80. letech. Není pro ni ani komerční využití. A udržovat tak velké nádraží v provozu je velmi finančně náročné,“ vysvětluje mluvčí.

Dodává, že ČD proto po dlouhých diskusích a prověřovacích studiích rozhodly, že halová část objektu se odbourá a využije se menší administrativní budova, kde bude dopravní terminál.

Havířovské nádraží