Železniční trať v Ostravě čeká velká přestavba za 25 miliard korun

30. květen 2022

Zhruba 25 miliard korun investuje Správa železnic do úprav železniční trati na území Ostravy. Cílem je z města udělat moderní uzel vlakové dopravy. Hlavní práce mají začít v roce 2025 a potrvají 6 let. Během nich železničáři provedou celou řadu změn. Například zmodernizují Hlavní nádraží anebo postaví další novou kolej.

Ostravská železniční stanice Mariánské Hory je místem, kde bude procházet nová třetí kolej. „Budeme oblastí mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-hlavním nádražím přidávat třetí dopravní kolej. Ta nám vyvolá jedny z největších změn například ve Svinově, kde budeme muset upravit i koleje směrem na Opavu,“ popisuje Martin Grečnár ze Správy železnic.

„Je to jedno z největších seřaďovacích a třídících nádraží v České republice, kde probíhají největší výkony v rámci vlakotvorby,“ dodává.

Vyměnit bude zapotřebí také železniční mosty. „Mosty, které mají aktuálně prvkovou mostovku, kde jsou kolejnice uloženy na takzvaných dřevěných mostnicích, budou nahrazeny novými mosty s průběžným kolejovým ložem, aby byla usnadněna jejich údržba. A také se tím sníží jejich hlučnost,“ vysvětluje Grečnár.

Úpravy železniční trati v Ostravě vítají i České dráhy. „Projeví se to pozitivně při mimořádnostech, například na příjezdech zpožděných vlaků do uzlu Ostrava, nebo při údržbě – například při plánovaných výlukách. Díky tomu se zvýší stabilita jízdního řádu. Pro cestující to tedy znamená přesnější vlaky a méně zpoždění,“ říká mluvčí Vanda Rajnochová.

Pozitiva z toho plynou i pro koordinátora krajské veřejné dopravy, KODIS. „Je to obecně zvýšení rychlosti mezi Svinovem a hlavním nádražím a potom – a to je možná úplně nejdůležitější – mimoúrovňové překřížení frýdlantských nástupišť tak, aby se vlaky dostaly bez křížení protisměru ve směru do Svinova,“ komentuje jednatel KODISu Aleš Stejskal.

autor: Petr Dušek
Spustit audio