Eliška Junková se jako jediná žena v historii Grand Prix dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům
Alžběta Pospíšilová se narodila v Olomouci 16. listopadu roku 1900. Poté, co se provdala za o šest let staršího Vincenta Junka zvaného Čeněk, stala se z ní Eliška Junková.
Spolu s manželem propadla vůni benzínu. Závodila na vozech Bugatti, a to nejprve jako manželova spolujezdkyně, později sama. Byla houževnatá, přesná, cílevědomá. Seděla za volantem při čtyřiadvaceti závodech, v nichž dvacetkrát zvítězila a dvakrát nedojela.
Ve 20. letech 20. století byla nejrychlejší ženou světa a jako jediná žena v historii Grand Prix se dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům této soutěže.
Jejím největším úspěchem bylo páté místo v závodě Targa Florio v roce 1928. Aby při své drobné postavě viděla přes příď vozu na přední kola a okraj silnice, pokládala si na sedadlo prkénko obalené khaki suknem a polštářek. Ve voze s sebou mívala suché kůrky k zachování pozornosti a bdělosti při únavě nebo noční jízdě.
Poté, co se její manžel, tehdy čtyřiatřicetiletý Čeněk Junek, stal první tragickou obětí Velké ceny Německa na Nürburgringu, Eliška závodní kariéru ukončila. Rozhodla se uskutečnit dříve plánovanou cestu na Cejlon. Po návratu se zapojila do organizace motoristického života v Československu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.