Jaký vliv na člověka může mít reklama a média? I na tyto otázky hledali odpovědi studenti Slezského gymnázia

19. únor 2018

Na klady a zápory mediálního světa upozornili studenti Slezského gymnázia v Opavě. V jubilejním ročníku akce s názvem Den D zorganizovali přednášky a improvizace například na téma vlivu reklamy, teleshoppingu ale i zkreslených informací na člověka. Akci připravili studenti 3. ročníku pro své mladší spolužáky a pozvali i speciální hosty.

Vcházíme do třídy, kde je na dveřích nápis Teleshopping. Je to jedno ze stanovišť Dne D. Jsou tady studentky Beatriz Marešová a Karolína Bergerová.

„Myslíme si, že je to velmi kontroverzní téma. Lidé nevědí, co nakupují. Takže je to určitě poselství tím, že si máme předem nejdříve zjistit, co kupujeme,“ říkají studentky.

Na stolku už mají nachystány pomeranče, ponožky, toaletní papír a další věci. U každé z nich je číslo. Studenti si čísla vylosují a budou se jednotlivé věci snažit prodávat.

„Ale už je to ve formě zábavy,“ dodává jedna ze studentek. Pak už se učebna zaplní mladými lidmi a studenti na vlastní kůži zkoušejí princip teleshoppingu.

Zveřejňujte jen to, co byste si dali i na tričko

V další třídě pak začíná přednáška o kyberšikaně a o nebezpečí sociálních sítí. Přednášku vede Barbora Zeldová, studentka Palackého univerzity.

„Má upozornit na rizika, se kterými se můžou nejen studenti setkat na internetu – jak s kyberšikanou, nebo třeba se sextingem. Budou zmíněny různé případy a návody na to, jak se takovým situacím vyvarovat. Je třeba se pečlivě rozmýšlet, co na internet dáváme. Taková asi nejjednodušší rada je, že na internet si máme dávat takové informace a věci, které by nám nevadily, kdybychom je měli na tričku,“ popisuje Zeldová.

počítačový virus

Média jako sedmá velmoc

Jedním z organizátorů Dne D je student Michal Prokeš. „Den D by měl přinést jakousi osvětu. Letošní ročník nese název ‚Média - 7. velmoc‘ a jak už ten název napovídá, tak se hlavně bavíme o médiích – jak o tom, zda mají nějaký přínos, tak i o jejich negativních stránkách, jako jsou v poslední době rozšířené fake news a podobně,“ přibližuje Prokeš.

Celkem patnáct stanovišť, která mají upozornit například na dezinformaci médií a problematiku kybersvěta, připravovali zdejší studenti od října loňského roku.

autor: Klára Kohutová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.