Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší k hranicím Slovenska je u konce

25. únor 2014

Pořádně rozjet to mohou strojvedoucí vlaků v nejvýchodnějším cípu Česka. Modernizace železničního koridoru z Bystřice nad Olší až ke hranicím se Slovenskem je totiž u konce. A vlaky tu teď jezdí místo osmdesátkou až 140kilometrovou rychlostí. Šlo o jednu z největších železničních staveb posledních let. S ní skončilo i utrpení pro obyvatele obcí okolo kolejiště. Dlouhá léta trvající stavbu totiž provázel hluk, prašnost a špinavé cesty.

Modernizace trati začala v roce 2007, cestování tu narušovaly výluky a snadné to nebylo ani pro okolní obyvatele: „Jezdilo tu hodně nákladních aut, a to je hodně prachu a velký hluk. Ale já myslím, že člověk musí něco vydržet,“ říká Milan Sýkora z Mostů u Jablunkova.

Stavbu navíc o rok protáhla havárie při ražbě tunelu v jablunkovském průsmyku. Právě ražba tunelu byla pro stavaře nejtvrdším oříškem. Jenže to museli zvládnout. Ty původní už nesplňovaly požadavky na bezpečnost:

„Problém, který tady byl s prosakováním, problém, který byl v obou tunelech s horninou, se neustále odkládal. Myslím si, že nejdůležitější řešení je, že se vyřešilo právě tohle úzké místo na trati,“ potvrzuje Václav John za Správy dopravní železniční cesty.

Odměnou za léta utrpení během stavby je teď lidem rychlejší a pohodlnější cesta vlakem. Třeba Karel Válek se po železnici přepravuje s celou rodinou:

„Hodně jezdíme do Českého Těšína, do Třince a autem se to nevyplatí po té frekventované cestě. Lepší je to vlakem, určitě to vítáme. Je to perfektní,“ pochvaluje si zmodernizovaný koridor Karel Válek.

Po více než šesti letech skončila modernizace železničního koridoru mezi Bystřicí na Frýdecko-Místecku a státní hranicí se Slovenskem

Na trati teď mají lidi celé minuty k dobru. Právě rychlost je podle Ivo Tomana z Českých drah tím nejviditelnějším přínosem:

„Díky této komplexní modernizaci, která tedy ještě není sem na Slovensko úplně hotová, ještě tady jedna stavba je, lze očekávat řádově 5-10 minut zkrácení doby pro cestující,“ říká Toman.

Stavaři během modernizace mimo jiné opravili či nově postavili 29 mostů a šest železničních stanic či zastávek.

Mapa k ukončení stavby na trati státní hranice Slovenska - Mosty u Jablunkova - Bystřice nad Olší
Vysokorychlostní koridory v Česku - průběh výstavby
autor: iha
Spustit audio