Moravský rok na Ecce Homo Historic ve Šternberku

6. září 2014

Rakouský automobilový klub ÖAC společně se Slezským automobilovým klubem ve Vratislavi uspořádali historicky první motoristické závody Vídeň – Vratislav – Vídeň. Jely se v květnu 1905 a vedly také po kopci protkané trase současného závodu ECCE HOMO. A právě do Šternberka za automobilovými veterány vás pozveme v posledním letošním přímém přenosu MORAVSKÉHO ROKU, který provoníme benzínem, dálkami a láskou k motorům.

Chybět nebude ani soutěž o skvělé ceny na telefonním čísle 702 005 001. Poslouchejte nás na stanicích Český rozhlas Olomouc a Český rozhlas Ostrava v sobotu 6. září od 10 hodin. Provázejí Zora Ježková a Aleš Spurný. Režii má Michal Bureš.

Volba této trasy dnešního ECCE HOMO nebyla náhodná, nýbrž velmi uvážlivě vybraná. Tuto cestu používala pravidelně pošta k přepravě dostavníky. Trasa byla také velmi přesně změřena. Jízda roku 1905 se uskutečnila jako propagační akce za účasti mnoha významných činitelů pro stavbu silnic. Měla význam nejen společenský, ale hlavně vojenský. To se potvrdilo v dalších letech. Účastí vysokých vládních úředníků si pořadatel zajistil nejen důstojný průjezd vozidel, ale i jejich vítání, což bylo v té době přímo neuvěřitelné. Soutěž Vídeň - Vratislav - Vídeň se jela od 17. – 21. května a byla rozdělena do několika etap.

Úvodní etapa byla rychlostní zkouška, závod na kilometr s pevným startem. Tuto zkoušku vyhrál hrabě Karel Schönborn Buchheim z Vídně. Následovala etapa Vídeň - Olomouc délky 205,1 km. Kontrolní stanoviště bylo na 132,6 km v Brně. Rychlost vozů byla stanovena jen na 30 km/h. Pro nejslabší jednoválce byla ale příliš vysoká. Do Olomouce přijelo 26 vozidel s 57 pány a 6 dámami. Ve čtvrtek 18.května 1905 v 5 hodin ráno bylo odstartováno 26 strojů do další etapy s cílem ve Vratislavi. Tato etapa měřila 193,4 km. Součástí této etapy byl první závod do vrchu ECCE HOMO.

Na trať ECCE HOMO vyjel jako první v kategorii vůz Oldsmobile v 5 hodin 50 minut. Následovaly stroje Peugeot, Opel-Darracq, Oldsmobile, Mauer Union, B-Hollender, Panhard atd. Ve třídě jednoválců byl nejrychlejší vůz Oldsmobile o síle 7 HP (koní), časem 9 minut 43 a 1/5 sekundy. Ve 2.třídě byl nejrychlejší vůz již neexistující vídeňské továrny Bock a Hollender o výkonu 14 HP časem 9 minut a 1/5 sekundy. Ve 3.třídě čtyřválců do 24 P byl první řidič Hieronymus s vozidlem Spitz 24 HP a časem 6 minut a 15 sekund. Nejzajímavější byla 4.kategorie silných závodních vozidel. První byl dr. Arnold Hildesheimer s vozem Mercedes Simplex 60 HP s časem 4 minuty 57 sekund. Druhé místo vybojoval Franz Quiedenus na voze Bock a Hollender, třetí se strojem Lohner - Porsche dojel hrabě K. Schönborn (vůz měl motor Daimler typ Mercedes Simplex).

Veteran arena Olomouc

Soutěž pokračovala do Vratislavi. V celkové klasifikaci soutěže zvítězil vítěz ECCE HOMO dr. A. Hildesheimer s Mercedesem. Podle výsledkové listiny, která se dochovala, můžeme konstatovat, že soutěž skončila obrovským úspěchem značky Mercedes, která se ukázala jako nejspolehlivější.

autor: Michal Bureš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Procházet se vesmírem a dotýkat se hvězd je možné i ve svěrací kazajce…

Jan Pokorný, projektový manažer ČRo

Jack London Tulák po hvězdách

Tulák po hvězdách

Koupit

Vězeň Darrell Standing, původně profesor agronomie, byl za vraždu svého kolegy odsouzen na doživotí. Pět let pak strávil ve tmě v samovazbě, dost často i ve svěrací kazajce.