Nemocnice Havířov začala používat tzv. tichou linku. Pomáhá neslyšícím pacientům

22. listopad 2022 12:51

Pokud neslyšící pacienti v Nemocnici Havířov nemají doprovod nebo svého tlumočníka, můžou si jednoho půjčit přímo v nemocnici. A vzít si ho třeba do kapsy. Ve spolupráci z neziskovou organizací Tichý svět začala nemocnice využívat takzvanou tichou linku. Funguje přes tablet a sluchově postiženým usnadní domluvu se zdravotníky.

Přicházím na urgentní příjem, jsem neslyšící, nemůžu mluvit. Co mě tedy čeká? „Podle schopností a možností pacienta využijeme tichou linku a spojíme se buď videohovorem nebo pomocí online služby textového okna, kdy tlumočník přepisuje text,“ říká vrchní sestra Lenka Škutová.

Neslyšící většinou přicházejí do nemocnice s doprovodem. Pokud ale tuto možnost nemají, mohou nastat problémy. „Určitě jsou vystrašení a ve stresu. Ale znají tuto službu a když vidí, že ji využíváme, tak je to uklidní. Komunikace je potom snazší,“ dodává Škutová.

Tlumočníka mohou lidé využít i doma, když se chtějí třeba jen objednat k lékaři. Přímo na stránkách nemocnice stačí kliknout na virtuální tlačítko on-line tlumočení.

Tichá linka na webu nemocnice

„Vybere si, zda chce tlumočit svůj požadavek pomocí přepisu nebo znakové řeči. Tlumočník mu pomůže vyřešit jeho požadavek, ať už je to objednávka, dotaz, cokoliv,“ vysvětluje Romana Ráblová z rezervační kanceláře.

Nemocnice Havířov má pro pacienty zatím tři tablety s novou aplikací. V rezervační kanceláři, na urgentním příjmu a na recepci radiologie.

Spustit audio