Ostravský dopravní podnik vypsal tendr na plničku pro vodíkové autobusy

25. únor 2022 14:14

Výběrové řízení na stavbu vodíkové plničky zahájil Dopravní podnik Ostrava (DPO). Sloužit má pro nové autobusy, které budou jezdit na vodík. Dopravce chce vozy s tímto pohonem zařadit do městské hromadné dopravy, protože neprodukují žádné emise a jsou tak šetrnější k životnímu prostředí.

„Ten vodík se umí rychle natankovat a mít velký rádius. Jinými slovy vodíkové autobusy se umí chovat stejně jako autobusy na CNG nebo na naftu,“ popisuje ředitel DPO Daniel Morys.

Je to výhoda třeba oproti elektrobusům, které můžou mít stejnou dojezdovou vzdálenost, ale dopravce je musí celou noc nabíjet. Nádrž na 35 kilogramů vodíku lze natankovat zhruba za 5 minut.

Čtěte také

„Ta technologie je postavená na tom, aby byla homologovaná pro naprostou bezpečnost. A ve světě, kde se provozují vodíkové autobusy nebo auta, nemají nějaké zásadní bezpečnostní problémy,“ dodává Morys.

Ostrava vypisuje výběrové řízení na stavbu vodíkové plničky, která vznikne na terminálu Hranečník. Vyjde na 150 milionů korun, obslouží až 15 autobusů denně a také soukromá osobní auta. Denně bude disponovat až 500 kilogramy vodíku.

Dopravní podnik ale uvažuje, že v budoucnu postaví ještě jedno zařízení. „Zvažujeme, že bychom postavili i nějaký vlastní zdroj výroby vodíku, který ale samozřejmě nepokryje celou kapacitu. Protože zase taková instalovaná kapacita například fotovoltaických panelů na našich nemovitostech v areálu Hranečník není,“ vysvětluje ředitel DPO.

Dopravce v současnosti dotahuje do konce i tendr na dodávku prvních pěti vodíkových autobusů. „První vodíkové autobusy plánujeme v DPO nasadit v druhé polovině roku 2023,“ dodává mluvčí firmy Tereza Šnoblová.

autor: Petr Dušek
Spustit audio

Související