Osvoboďte dálnici D56 od poplatku, žádají starostové okolních obcí ministerstvo

U Kujav plot kolem dálnice chybí
U Kujav plot kolem dálnice chybí

Obce v sousedství dálnice D56 se spojily, aby společně bojovaly za vyjmutí úseku mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem ze seznamu zpoplatněných silnic. Řada řidičů si totiž kvůli několika kilometrům dálnice známku za 1500 korun nekupuje a raději placený úsek objíždí. Jenže tím zahlcují cesty nižších tříd v malých obcích.

V Žabni, poblíž takzvané staré cesty, která spojuje Frýdek-Místek s Ostravou, pracují u domu dva muži. „Hodně lidí tudy jezdí i kamiony a náklaďáky,“ říká jeden z nich na téma provoz na silnici. „Je to tragédie, jak ta silnice dostává zabrat. A problémy mají i v Paskově,“ dodává druhý.

Podle starosty Žabně Davida Hejneše (SNK) je to paradox. Dálnice by měla obcím od nadměrné dopravy pomoct, jenže to tak není. „Zpoplatnění ten diskomfort pro občany jen zvyšuje. Je tady průjezd až 10 tisíc aut denně. V pátek odpoledne, kdy všichni jedou do Beskyd a tu dálniční známku nemají, tak u nás ta cesta nejde přejít,“ upozorňuje starosta.

Auta jsou pro obce nejen bezpečnostním problémem, lidem vadí i hluk a zplodiny z výfuků. „Imise z dopravy jsou jedním z nejhorších znečišťovatelů a i tady je to velký zásah do životního prostředí a vůbec do životní pohody nejen Žabně, ale také Sviadnova, Paskova, Hrabové a dalších,“ dodává Hejneš.

O zrušení poplatku některé obce, třeba městská část Ostravy Hrabová, usilovaly už v minulosti. Jenže neuspěly. Proto se teď daly dohromady a žádost chtějí předložit společně. A to co nejdříve, protože na podzim o nich bude ministerstvo rozhodovat.

„Standardní postup je takový, že se všechny takové žádosti vyhodnocují, a případně se rozhodne o tom, zda budou nebo nebudou vyjmuty u příležitosti vydání nové vyhlášky, což bývá na podzim každého roku,“ vysvětluje Zdeněk Neusar z odboru komunikace ministerstva dopravy.

Podobných žádostí je podle něj více. „Většina těch předchozích žádostí se vztahovala k úsekům, kdy třeba po dálnici byl veden úsek silnice první třídy, nebo se jednalo o obchvaty měst, kde to významně pomohlo místní dopravě. Pokud to bude vyhodnoceno i v tomto případě a současně to významně přispěje k té místní komunikaci, není vyloučeno, že by mohlo být rozhodnuto ve prospěch vyjmutí tohoto úseku, ale opravdu nemůžu předjímat,“ dodává Neusar.

Pokud obce se žádostí uspějí, mohli by motoristé jezdit na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem zdarma už v příštím roce.