Pátrání po místě a okolnostech tragické nehody s Präsidentem
Na zdi v Technickém muzeu v Kopřivnici visí nenápadný obrázek. Kresba vás ovšem v klidu nenechá - jeden pasažér na ní letí vzduchem a druhý má nohu pod vozem... Takto dramatická byla nehoda kopřivnické Tatry Präsident, prvního továrně vyráběného osobního vozu v tehdejším Rakousku-Uhersku.
Asi to hodně drkotalo a uřídit to taky nebyla žádná sláva. Jízdy prvních takzvaných kočárových automobilů značky Tatra Präsident musely být pro tehdejší motoristy velkým dobrodružstvím. Jedna z nich skončila zvlášť neslavně.
Osudným byl kopec v Rychalticích u Hukvald. Prvního května roku 1900 tam havarovala čtyřčlenná posádka v čele s vynálezcem Leopoldem Svitákem. Pátrali jsme po okolnostech i pravděpodobném místu karambolu.
„Moc velkou rychlost to nemělo, silnice, v jakém byly stavu, to muselo drkotat. Jsou to začátky, no. A představit si nehodu? To by všichni vypadli z toho,“ odpovídá na naše otázky pan Gusta.
Jak to bylo s prvními automobily?
„Automobil v roce 1897, když se začal stavět Präsident, nebyl žádnou novinkou. Existoval Mercedes, byl Peugeot. A Tatra, protože měla velké zkušenosti s výrobou kočárů, tak se chytla té možnosti,“ vysvětluje kurátor Technického muzea v Kopřivnici Radim Zátopek
Pochopili, že se jedná o nový produkt. Proto si Leopold Sviták a další vedoucí z Tatry vyžádali povolení, aby mohli tuto stavbu zahájit. První automobil Präsident byl dokončen v roce 1898.
„V každém případě svou konstrukcí byl výjimečný v tom, že měl prvky, které do té doby na žádných automobilech nebyly. A další prvenství bylo v tom, že to byl první automobil, který byl provozuschopný a byl továrně vyrobený v Rakousko-Uhersku,“ pokračuje Radim Zátopek.
‚Vražedná‘ rychlost, kočičí hlavy...
Každá jízda byla tehdy vlastně velkým dobrodružstvím. „Udávaná rychlost 25 km/h – to už je rychlost vražedná pro tenhle stroj,“ upozorňuje muzejní kurátor. „Ta nehoda se stala až v roce 1900. Stalo se to na rychaltickém kopci, je to poměrně prudké klesání, kde prostě selhaly brzdy.“
Více nám k nehodě a k tomu místu v Rychalticích poví hukvaldská kronikářka Karla Klečková: „Píše se, že bylo parno a že se blížila bouřka. A ta hospoda – pamatuji, že tam byl takový prudký kopec. Byli čtyři v tom autě. Jeden byl mrtev, dva byli zranění a jeden údajně přežil bez zranění.“
Se starostou Luďkem Bujnoškem (Hukvaldy 20+10) jedeme do Rychaltic najít ono osudné místo.
„V těch záznamech se píše, že to bylo v zatáčce naproti hospody. Nevím sice, jaký byl tehdejší povrch, ale ještě před dvaceti lety tady byly ty takzvané kočičí hlavy,“ vzpomíná starosta.
Více ke Svitákově autonehodě uslyšíte v audio záznamu magazínu Křížem krajem (viz 'Přehrajte si celý příspěvek' v úvodu článku). Další zvukové záznamy pak najdete v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka