Rozhlasové počiny hudebního režiséra ostravského rozhlasu Františka Mixy
Sedmdesáté páté narozeniny právě oslavil František Mixa, hráč na klávesy všeho druhu, pedagog Janáčkovy konzervatoře Ostrava a dlouholetý hudební režisér ostravského rozhlasu. Počítač eviduje 4700 jeho režijních prací ve Studiu 1, ale také pár počinů autorských, přesně 65.
Ve stejný den, 3. prosince, ale už v roce 1944, se narodil Jiří Šimonský, doktor věd pedagogických, bývalý redaktor „přes vážnou hudbu“, specialista na sborový zpěv. Byl členem Vysokoškolského pěveckého sboru Pedagogické fakulty v čele s Lumírem Pivovarským. V první části opusu Parabolae Salomonis Zdeňka Lukáše nazvané Andante Jirku s dalšími mužskými hlasy uslyšíme zhruba po minutě, přednost měly jako vždy ženy. Nahrávka je z roku 1985, hudební režie: František Mixa.
Čtěte také
Při natáčení Šalamounových parabol Zdeňka Lukáše se zajisté potkali hudební režisér František Mixa s Jiřím Šimonským z pěveckého sboru ostravského „pajdáku“, a možná si už tam řekli, že jsou narození ve stejný den. Poté se potkali i v hudební redakci, a potkávají se naštěstí jako rozhlasoví senioři dodnes. Franta Mixa je muzikant tělem i duší, spolupracoval mimo jiné na cédéčku Poezie Vánoc se zpěvačkou a výraznou kulturní osobností Rožnova pod Radhoštěm a širého okolí, Alenou Valovou. Upravil pro ni známé Largo z opery Georga Friedricha Händela Xerxes. Natáčelo se ve studiu Janáčkovy konzervatoře, mistrem zvuku byl Ivo Roubal, taky rozhlasák.
Franta se v zimě 1987 až do jara 1988 jako hudební režisér podílel na významném projektu Ostravského rozhlasového orchestru: úprav písní Beatles, těch se chopili přední sólisté ORa v čele s dirigentem Jiřím Urbánkem, zpěvačky Věra Špinarová a Dana Vrchovská, české texty celé série napsal Jaroslav Wykrent. Ústřední melodii druhé strany slavného alba Abbey Road upravil Leo Skuplík, všechny snímky od začátku do konce si pohlídala jediná osádka – technička Drahuška Cevascová, teď, 3. prosince, to bylo 12 let, co od svých strojů v režii 1 odešla, mistr zvuku Luboš Výrek narozený koncem listopadu a hudební režisér František Mixa. Nikdy mi nedávej peníze, varovala prosincová Věra Špinarová.
Kdysi, počátkem 80. let, natáčel v ostravském rozhlase své první kousky Karel Plíhal. Byly plné poezie i humoru, často lehce načernalého. Tím oplývala i písnička s názvem Pes, její křestní list se skupinou Plíhalmonyje nese datum 30. listopadu 1982. Nevím, jak se to sběhlo, ale o rok později Plíhalovy milé noty – tehdy ještě písničky směly mít melodii – upoutaly pozornost Jiřího Pospíšila, aby je upravil pro Ostravský rozhlasový orchestr v čele s Pavlem Staňkem. Všichni – včetně sólisty na lesní roh, Mistra Emila Homana – je pojali už skoro vánočně. Mistrem zvuku byl Ivo Roubal, hudební režisér František Mixa, co má právě pětasedmdesát, si k tomu ještě zahrál sólo na akordeon. Tak poslouchejme a rozjímejme!
Související
-
Matematik se srdcem umělce. To je rozhlasový režisér František Mixa
Hudební režisér František Mixa je matematik s uměleckým srdcem. Letošní rozhlasový jubilant nás zavede do zákulisí ostravské hudební režie i velkého nahrávacího studia.
-
Mistr zvuku Ivo Roubal v ostravském rozhlase natočil tisíce nahrávek
Rozhlasový mistr zvuku Ivo Roubal se zná s ostravským rozhlasem téměř 55 let. Jen v hudební režii natočil přes 15 tisíc snímků výjimečné kvality.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.