U Jablunkova by se v roce 2021 mohl začít stavět ekodukt

ekodukt
ekodukt

Už několik let ekologové a ochranáři přírody volají po stavbě přechodu pro zvířata u Mostů u Jablunkova blízko státních hranic se Slovenskem. Je to strategické místo pro průchod velkých šelem, jenže jejich migrační trasy přeťala silnice I/11. V posledních letech na ní výrazně narostl provoz a pro zvířata se tak stala téměř nepřekonatelnou bariérou.

Chybějící ekodukt je jeden z nesplněných slibů, ke kterým se stát zavázal při stavbě automobilky Hyundai, říká Miroslav Kutal z hnutí Duha. „Vázne to v podstatě už od roku 2006, kdy se stát, když budoval automobilku Hyundai, vlastně zavázal, že tam zajistí tu průchodnost. Ale zatím se tak nestalo,“ dodává.

Pro dlouhodobé přežití velkých šelem u nás je podle Kutala ale tento ekodukt mimořádně důležitý. „Je to v podstatě jedna z mála cesta, které tady se Slovenskem nebo s polskou stranou Karpat jsou. Jinak ta populace může být izolovaná a těch zvířat je u nás málo. Je tady deset až dvanáct samostatných rysů a to bez toho propojení nemůže dlouhodobě fungovat,“ upozorňuje Kutal.

Ekodukty a podmostí. Nadchody a podchody pro divokou zvěř

Ekodukt

U Kletného, místní části Suchdolu nad Odrou na Novojičínsku, najdete takzvaný ekodukt. Jde o speciálně upravenou mostní konstrukci nad dálnicí D1, díky které se mohou v krajině volně pohybovat divoká zvířata. Dálniční nadchod leží taky na migrační trase velkých šelem.

„Tato stavba nebyla zařazená mezi takzvané prioritní stavby,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, proč se přípravy na stavbu ekoduktu tak protahují. Potvrdil ale, že se stavbou přechodu pro zvířata se počítá, začít budovat by se mohl v roce 2021. „Je schválena aktualizace záměru projektu a v letošním roce předpokládáme zpracování i dokumentace pro územní rozhodnutí,“ dodal Rýdl.

Stavbu ekoduktu přitom chystají i na druhé straně hranice a Slováci jsou s přípravami dál. „Díky tomu, že slovenská strana si modernizuje cestu na té straně u Svrčinovce, tak se tam bude budovat i ekodukt a díky tomu se povede i jednání u nás,“ dodal Kutal.

ekologové prosazovali, aby byl přechod pro zvířata alespoň 80 metrů široký. Kvůli problémům s pozemky se ale plánuje o šířce jen necelých 50 metrů.