Zchátralá nádražní budova v Havířově se změní na sportovní a kulturní centrum

31. leden 2018

Až čtvrt miliardy korun bude stát kompletní rekonstrukce vlakového nádraží v Havířově na Karvinsku. Součástí opravy bude také hodně diskutovaná oprava velké výpravní budovy, postavené v takzvaném bruselském stylu. Ještě nedávno jí přitom hrozila demolice.

Havířovské nádraží. Už hodně dlouho se mluví o tom, co s velkou výpravní budovou. Ve hře byla nedávno dokonce varianta nahradit ji malým moderním terminálem. Co cestující, to názor.

„Je to celé zkorodované, byla bych pro nové,“ říká například jedna z námi oslovených cestujících. „Vždyť je to nádhera! Kde dnes seženete takový kámen? Ty mramorové obklady a všechno,“ upozorňuje muž ve středním věku.

Podobné debaty se ve městě vedou přes 20 let. Pro některé jsou hranaté tvary a obří prosklená stěna jedinečným dokladem československé architektury z konce 60. let minulého století, pro jiné je to jednoznačně šedivá ostuda města a zbytečná připomínka starých časů.

Teď je jisté jedno. Kompletní přeměna včetně přednádraží začne ještě letos a v hale samotné bude nakonec něco úplně jiného – nové sportovní a kulturní centrum, potvrdil náměstek havířovské primátorky Josef Bělica (ANO).

„Kromě toho, že tam budou mobilní sportoviště a bude tam třeba lezecká stěna, tak bude ze strany města využito tímto způsobem. Sportoviště tam budou mobilní a v případě potřeby se prostory změní ve výstavní halu nebo se tam uspořádá koncert. Takže multifunkční prostor, který městu chybí,“ vysvětlil náměstek.

Tuto halu si bude město pronajímat od Správy železniční dopravní cesty, která ji opraví. A k tomu další drážní budovy, dodává Gabriel Jursa ze železniční správy. Taková spolupráce státní organizace a samosprávy je trendem poslední doby.

„Když všechno půjde hladce, počítáme s tím, že bychom v červenci začali výběrové řízení a na podzim bychom rádi začali se stavbou. Ta by pokračovala i v příštím roce a podle toho, co přinese ten projekt, by skončila buď v roce 2019, nebo by pokračovala až do roku 2020 a navázala na další projekt – na rekonstrukci kolejiště,“ upozornil Jursa.

Vlakové nádraží v Havířově

Železniční správa odhaduje své náklady do 100 milionů korun. Město, co se týče přednádraží, na 150 milionů. Přibudou kryté koridory, chodníky, velké parkoviště a změní se celé okolní prostranství.

Magistrát se podle náměstka primátora neobává toho, že sportoviště v architektonicky cenné hale narazí na protesty památkářů. Nebo architektů, kteří před pár lety proti možné demolici hlasitě protestovali. „Toto řešení umožňuje zachovat veškeré architektonické prvky, které tam v tom bruselském stylu jsou,“ ujišťuje náměstek.

Plán demolice z roku 2014 je už minulostí. Teď obě strany podepsaly dohodu, že kompletní přebudování celého prostoru dokončí co nejdříve.

autor: mrk
Spustit audio