Do Kopřivnice se po 30 letech vrátil jeden z prvních vozů pro dakarskou rallye

Speciál Tatra pro rallye Paříž - Dakar 1986

Po 30 letech se do Kopřivnice vrátil jeden ze dvou prvních závodních vozů Tatra postavených pro rallye Paříž – Dakar. Auto až dosud bez problémů sloužilo v Africe prakticky v původním stavu. Po obnově vzhledu bude vůz součástí expozice nákladních aut v připravovaném novém muzeu Tatry.

Za volantem sedí znovu po 30 letech tehdejší řidič Zdeněk Kahánek. Tatra vyslala při své první účasti na rallye Paříž-Dakar 1986 dvě auta, která poté prodala do Francie. „Jak se s tím jede? Jako s Tatrou, no, je to v pohodě. Funguje všechno, je to dobré,“ říká Kahánek.

Technický ředitel Tatry Radek Smolka objevil vůz se soutěžním číslem 635 podle fotek na internetu. „Mě zaujal právě tvar ochranného rámu na kabině. Vyjela mi vlastně firma pana Phillippa, zkusil jsem mu napsat. A když mi poslal ještě číslo motoru, tak jsem vyskočil dva metry do stropu, protože bylo jasné, že v tom autě je i původní motor,“ vysvětluje Smolka.

Až do té doby majitel auta Jean Phillippe netušil, že jeho Tatra je původní dakarský speciál. Dosud s ní najezdili řidiči jeho firmy nebo on sám 300 tisíc kilometrů v Africe. Bez větších problémů.

„Mezi Dakhlou a Mauritánskými hranicemi mi při jízdě praskla pneumatika. Byla to velmi nebezpečná situace, protože jsem jel 130 kilometrů v hodině. Ale i v této rychlosti Tatra stále držela směr. Pro mě je to zázračný kamion,“ chválí původní majitel auta Jean Philippe.

Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina měli nakonec na dakarské rallye před 30 lety smůlu. Stejně jako první vůz s Karlem Lopraisem je postihla diskvalifikace v předposlední etapě. Pomáhali vyprošťovat zapadlá auta jiných týmů.

„Po ránu prostě jsme to všechno vytahali, tam jsme dostali tenkrát cenu fair-play, no ale už jsme nestihli start do závěrečné etapy,“ vzpomíná Zdeněk Kahánek, řidič vozu v rallye Paříž – Dakar 1986.

Posádka. Zleva Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec, napravo dosavadní majitel auta Jean Philippe

Jean Philippe odjel z Kopřivnice s novým náklaďákem. A závodní vůz čeká uvedení do původního stavu. „Během několika dnů se dostane na dílnu, kompletně se rozdělá do šroubku a zrepasuje se do podoby, v jaké se zúčastnilo Dakaru v roce 1986,“ dodává Radek Smolka.

Příští rok by pak mělo auto jet na veteránské rallye z Vídně, která připomene 120 let zahájení výroby nákladních aut v Kopřivnici. Po dokončení nového technického muzea Tatry by měl být jeho součástí.