Hudba ze Zazděného hotelu

The Walled Off Hotel (Zazděný hotel)
The Walled Off Hotel (Zazděný hotel)

Může být palestinská hudba apolitická? Než si odpovíte, měli byste prý zkusit život na území Západního břehu Jordánu nebo v tamních uprchlických táborech. A denně procházet izraelskými checkpointy.

Už Bob Marley zpíval o tom, že hudba může být daleko silnější zbraní, než politika a také druhý ročník festivalu Palestine Music Expo, pořádaného v Ramalláhu, projekt Creative Retreat Palestine nebo nové album Tria Joubran, zasadily současnou palestinskou hudbu do formy nenásilného kulturního odporu.

Izraelsko-palestinský konflikt, jeden z nejtíživějších, jaké lidstvo trápí, nemá v blízké budoucnosti zřejmě řešení. Pohnutky, ponížení, bezpráví a argumenty obou stran ještě dokážeme pochopit, neústupnost ani jedné, co chvíli eskalovanou násilím, už nikoliv. Když v roce 2002 začal Izrael podél hranice mezi židovským územím a palestinským Západním břehem Jordánu stavět bezpečnostní zeď, vysvětloval to ochranou před palestinským terorismem. Toho sice opravdu ubylo, zeď, z pohledu mezinárodního práva nelegální, se však postupně stala symbolem utrpení Palestinců na okupovaných územích, kdy se stále častěji mluví o druhu apartheidu.

Separační betonová zeď, přirovnávaná k Berlínské, má spolu s ponižujícími checkpointy obrovský dopad na pohyb a psychiku Palestinců, stěží proto uvěřit, že se proměnila v pouliční uměleckou galerii se stovkami graffiti: do turistických průvodců se dostala hlavně s legendárními protestně-mírovými díly britského streetartisty a dlouholetého kritika okupace Banksyho: snad každý přece zná dívku šacující izraelského vojáka, holubici míru s neprůstřelnou vestou, mladíka házející květinou nebo polštářovou bitvu.

Banksyho neviditelná, za to silná přítomnost na Západním břehu Jordánu, dostala předloni konkrétnější podobu. V Betlému otevřel „hotel s nejhorším výhledem na světě“. Z oken The Walled Off (Zazděný hotel) totiž koukáte na osmimetrovou betonovou zeď s ostnatým drátem, bezpečnostními kamerami a strážní věží. Bývalou keramickou dílnu přebudoval s kolegy v doslova umělecké dílo v anglickém koloniálním stylu, zahrnující jeho obrazy, graffiti a nevšední sochy. Hotel, kde vás přivítá postava šimpanze v uniformě portýra, Banksy považuje za „třípatrový lék na fanatismus s omezeným parkováním“ a předpokládá, že povzbudí turismus, upozorní na stávající problémy a k návštěvě vyzývá také Izraelce.

Britská umělecká dvojice Block9 (Gideon Berger a Stephen Gallagher) s Banksym spolupracovala už na projektu Dismaland – „rodinném zábavním parku nevhodném pro děti“ a v The Walled Off se ujala návrhu pro dvě z devíti ložnic. Letos do hotelu na čtyři dny pozvala mezinárodní hudební společnost. Americká dýdžejka a producentka The Black Madonna, irská zpěvačka Roisin Murphy, britský producent FRED, palestinský houslista Akram Abdulfattah a Amir Joubran z palestinského Tria Joubran společně navštívili Betlém, uprchlický tábor Dheisheh, Staré město v Jeruzalému a večer se k nim přes Scype připojili Brian Eno s libanonskou skupinou Mashrou Leila. Po návratu domů, inspirováni situací v Palestině, své dojmy ve studiích zhudebnili a tak vznikl albový projev solidarity Creative Retreat Palestine.

Trio Joubran – bratři Samir, Wissam a Adan – do jednoho mistrovští hráči, se na novém albu The Long March spojili s francouzským producentem Renaudem Letangem, dobře známým z alb Jean-Michel Jarreho nebo Björk. Triu pomohl oslavit krásu, ale i těžký úděl palestinské kultury a hudbě rodáků z Nazaretu dodal hlavně majestátní vyznění, podporující vzkaz světu: nezapomínejte, že my Palestinci sdílíme se všemi stejný měsíc, stejný vesmír a stejné slunce, takže i my máme právo na lásku, radost a sny. 

Ačkoliv je album převážně instrumentální, z každé noty cítíme, jak těžce bratři prožívají události ve své zemi. Ve skladbě Carry The Earth se s nimi spojil Roger Waters, bývalý člen skupiny Pink Floyd. Věnovali ji  čtyřem sourozencům zabitým v pásmu Gaza během nekončícího izraelsko-palestinského konfliktu.

Spustit audio

Související