K bohumínskému srubu Na Trati se turisté dostanou snadněji
Bohumín buduje novou přístupovou cestu k pěchotnímu srubu MO-S5 Na Trati, který se nachází v těsné blízkosti dálničního sjezdu a je v něm muzeum. Objekt je součástí Technotrasy, která turistům představuje technicky atraktivní místa regionu.
Kulturní památka bude mít i přívod elektřiny, dosud se jako zdroj energie musel využívat agregát. Náklady budou zhruba dva miliony korun a část prací městu zaplatí evropská dotace.
Město před dvěma lety v blízkosti pěchotního srubu vybudovalo cyklostezku podél Ostravské ulice směrem do Ostravy. „Už tehdy jsme počítali s tím, že v budoucnu umožníme cyklistům i pěším dostat se odsud přímo k bunkru,“ uvedl místostarosta Lumír Macura (ČSSD). Stavba potrvá zhruba tři měsíce a v místě vznikne zpevněná cesta, která naváže na asfaltový úsek slepé ulice Čs. Armády a povede až k tunelu u bunkru.
Čtěte také
O pěchotní srub Na Trati se už více než 20 let stará Klub vojenské historie Bohumín. V roce 2000 prošel bunkr rozsáhlými opravami a následně se do původního stavu začal obnovovat i jeho interiér. Prohlídkovou trasu muzea nadšenci z klubu průběžně doplňují o další zajímavé historické a technické exponáty. V posledních letech památku navštěvuje přes 1000 platících dospělých turistů ročně a také děti, které mají vstup zdarma.
„Ačkoliv je pěchotní srub aktuálně kvůli pandemii zavřený, věříme, že letošní sezonu přece jen zahájíme. Za novou stezku jsme rádi, často k nám na prohlídku míří i školní kolektivy, které se k bunkru dostávaly po frekventované silnici, což bylo pro děti riziko. Současně vítáme i přívod elektřiny. Dosud bylo nutné kupovat benzin a naftu pro dva agregáty, to je nesrovnatelně nákladnější. Za energii ušetříme až dvě třetiny financí, navíc se zmírní i ekologická zátěž. Stálá elektřina nám také umožní prostřednictvím vysoušečů snížit vlhkost v objektu, která je enormní hlavně v létě, a hrozí, že exponáty mohou začít plesnivět,“ uvedl předseda Klubu vojenské historie Bohumín Pavel Bílek. Klub chystá rozšíření prohlídkové trasy o jednu místnost a dovybavení proviantního skladiště.
Bunkr z 30. let 20. století odkazuje na linii pohraničního opevnění, která vznikla na obranu tehdejší Československé republiky. Jde o technicky atypický objekt, který byl postavený za pouhých 14 dní podle francouzského vzoru. Jako jediný tohoto druhu v celém pevnostním systému byl prohlášen za kulturní památku.
Související
-
V Opavě vzniká nové muzeum v betonovém bunkru. Nadšenci už začali s úpravami
V Opavě vzniká další muzeum, které připomene válečné, ale také poválečné dějiny. Bude v jednom z opuštěných betonových bunkrů nedaleko hranice s Polskem.
-
Přemýšlíte nad tipem na zajímavý výlet? Zkuste bunkry v Darkovičkách
Hlučínsko. Kromě jiných turistických zajímavostí tato oblast nabízí i areál československého opevnění. Najdete ho v Darkovičkách a jsou v něm k vidění bunkry ve fun...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rezignace Langšádlové je škoda. Prioritou je dotáhnout to, co začala, věří místopředseda rady vlády
-
Škody na vinohradech přesáhly podle svazu dvě miliardy korun. V Čechách dosahují 95 procent
-
Křetínský koupil pětinu ocelářského kolosu Thyssenkrupp, který masivně investuje do vodíku
-
Téměř 134 milionů korun na účtech. Policie prošetřuje výdělky léčitele a vůdce kutnohorské sekty