Kraj kvůli turistům podpoří vlakové spoje na Bruntálsku

Nádraží Praha - Bubny, kde končí vlaky od Kladna

Moravskoslezský kraj finančně podpoří železniční dopravu mezi Bruntálem a Malou Morávkou na Bruntálsku. Podporou prázdninových vlakových spojů chce do oblasti nalákat další turisty. Po sedmnáctikilometrové trati vlaky naposledy pravidelně jezdily před deseti lety.

Vlakové spoje budou na trase jezdit od 5. července do 14. září. „Kraj zajistí prázdninovou dopravní obslužnost na této železniční trati v průběhu sedmi let za maximálně 5,5 milionu korun,“ sdělila dnes mluvčí kraje Nikola Birklenová.

Památník parní lokomotivy poskytl náhradní díly pro výletní úzkokolejku na Osoblažsku

Parní lokomotiva jako památník stojí v areálu ArcelorMIttal Ostrava

Slezské zemské dráhy na Osoblažsku chtějí dovybavit výletní parní lokomotivu tamní známé historické úzkokolejky. Náhradní díly ale už prakticky neexistují, proto přijeli vymontovat některé součástky z památníku parní lokomotivy do huti ArcelorMittal Ostrava. Lokomotiva v huti jezdila do 70. let minulého století.

Na trati mezi Bruntálem a Malou Morávkou bude dalších sedm sezon až do roku 2025 zajišťovat provoz vlaků společnost MBM Rail. Kraj u ní na prázdninové víkendy a svátky objedná pět párů vlaků denně, které budou navazovat na rychlíky z Ostravy a Olomouce.

„Loni jsme podpořili Slezský železniční spolek, který s MBM Rail začal na trati provozovat nostalgické jízdy. Turisté si je velmi oblíbili a mají o ně velký zájem. Kvůli nim a také kvůli eventuální přepravě dřeva napadeného kůrovcem jsme se zavázali financovat letní provoz na této trati v průběhu dalších sedmi let,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Podle něj navíc Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá s tím, že trať zrekonstruuje a časem by tak vlaky mohly pravidelně jezdit až do Karlova. Kraj předpokládá, že obnovení železničního spojení přispěje k oživení turistického ruchu v Jeseníkách.

Po stopách dávno zaniklé železnice. Historii úzkokolejky zmapoval nadšenec Pavel Petráš

Dvorce - bývalé nádraží - pohled do kolejiště

Už roky fascinuje zaniklá železniční trať mezi Ondrášovem a Dvorci na Bruntálsku Pavla Petráše. Poprvé mu o ní vyprávěl jeho tatínek, se kterým tam chodil na procházky. A tak se už od dětství snaží zmapovat historii této trati, kde vlaky nejezdí už déle než 80 let. Podařilo se mu dokonce zjistit, kde skončila lokomotiva z tamní úzkokolejky.

„I když počet lidí, kteří navštíví Moravskoslezský kraj, neustále roste a loni to bylo skoro milion hostů, plánujeme další aktivity na podporu cestovního ruchu. A financování provozu vlaků na této trati k nim patří. O naše hory je čím dál větší zájem,“ uvedl náměstek Jan Krkoška (ANO). Kraj chce podle něj návštěvníkům vytvořit dobré podmínky a zázemí.

Moravskoslezský kraj navštívilo v letošním prvním čtvrtletí 207.861 turistů, kteří tam alespoň jednou přespali v hotelu či penzionu. Jejich počet byl o 3,1 procenta vyšší než ve stejném období loni.