Po stopách dávno zaniklé železnice. Historii úzkokolejky zmapoval nadšenec Pavel Petráš
Už roky fascinuje zaniklá železniční trať mezi Ondrášovem a Dvorci na Bruntálsku Pavla Petráše. Poprvé mu o ní vyprávěl jeho tatínek, se kterým tam chodil na procházky. A tak se už od dětství snaží zmapovat historii této trati, kde vlaky nejezdí už déle než 80 let. Podařilo se mu dokonce zjistit, kde skončila lokomotiva z tamní úzkokolejky.
S Pavlem Petrášem, který se zabývá historií úzkokolejné železniční trati Ondrášov - Dvorce, stojíme kousek právě za Dvorci. Pár desítek metrů od hranice Moravskoslezského a Olomouckého kraje. A v krajině si všímáme pozůstatků bývalé železnice.
„Z horní části ta trať není rozpoznatelná, protože už je přeoraná, zasypaná. Pak nám to tady přechází do takového menšího zářezu, který je porostlý smrky,“ ukazuje Pavel Petráš.
Trať mezi Ondrášovem a Dvorci začala fungovat v roce 1898. Provoz ovšem trval poměrně krátkou dobu, ukončen byl 14. září 1933. „Nějakým způsobem se očekávalo, že by se úzkokolejka mohla dát znovu do pořádku, bohužel se tak nestalo. Autobusová doprava zvítězila a v roce 1937 byly koleje sneseny a trať upadla v zapomnění,“ dodává Petráš.
Zrušená úzkokolejka Ondrášov - Dvorce na Moravě
Trať měla 15 tarifních kilometrů s rozchodem 760 mm. Největší stoupání bylo bezmála 27 promile, vlaky jezdily přes 12 mostů a více než pět desítek přejezdů. Maximální rychlost na trati byla 30 km/h.
Další fotografie zaniklé železnice najdete zde.
Bývalá železniční trať vede podél dnešní cesty, která spojuje Opavu s Olomoucí. My s Pavlem Petrášem přecházíme tuto silnici a odebíráme se k jednomu ze železničních mostků, který je jednou z nejkrásnějších věcí, co se po trati zachovala. „Je akorát drobně porostlý mechy, ale jinak je na něm vidět krásná práce, kterou tehdejší kameníci vykonali,“ ukazuje.
Pavel Petráš pátral i po historii lokomotivy, která tudy jezdila. Dojela v uvozovkách až do Jindřichova Hradce. „Kde by vlastně měla jezdit dodnes. Četl jsem, že měla nějakou poruchu, ale byla v provozuschopném stavu,“ říká Petráš. Kromě několika pozůstatků trati dnes stále stojí i bývalé nádražní budovy. A to například ve Dvorcích nebo nedaleké Čabové.
Snem Pavla Petráše je, aby se zhruba 11 kilometrů dlouhá trasa, kudy před více než 80 lety projížděl vlak, využívala i dnes. A to třeba jako cyklostezka, která by spojila Moravský Beroun s Dvorci.
Související
-
Památník parní lokomotivy poskytl náhradní díly pro výletní úzkokolejku na Osoblažsku
Slezské zemské dráhy na Osoblažsku chtějí dovybavit výletní parní lokomotivu tamní známé historické úzkokolejky. Náhradní díly ale už prakticky neexistují, proto př...
-
Osoblažská úzkokolejka vyjíždí plnou parou vpřed do 14. sezóny
Zítřejší sváteční den láká k výletům. Dáme vám dobrý tip. Co kdybyste se vypravili s rodinou na úzkokolejku na Osoblažsko? Tam vyjíždějí plnou parou vpřed do 14. sezóny.
-
Kulaté železniční výročí. Trať vedoucí přes Beskydy má 130 let
Jedny z nejhezčích výhledů z jedoucího vlaku v našem regionu můžete zažít na takzvané beskydské dráze. Z vagónů jsou tam dobře vidět vrcholy majestátních hor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka