Po stopách dávno zaniklé železnice. Historii úzkokolejky zmapoval nadšenec Pavel Petráš

Dvorce - bývalé nádraží - pohled do kolejiště
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dvorce - bývalé nádraží - pohled do kolejiště

Už roky fascinuje zaniklá železniční trať mezi Ondrášovem a Dvorci na Bruntálsku Pavla Petráše. Poprvé mu o ní vyprávěl jeho tatínek, se kterým tam chodil na procházky. A tak se už od dětství snaží zmapovat historii této trati, kde vlaky nejezdí už déle než 80 let. Podařilo se mu dokonce zjistit, kde skončila lokomotiva z tamní úzkokolejky.

S Pavlem Petrášem, který se zabývá historií úzkokolejné železniční trati Ondrášov - Dvorce, stojíme kousek právě za Dvorci. Pár desítek metrů od hranice Moravskoslezského a Olomouckého kraje. A v krajině si všímáme pozůstatků bývalé železnice.

„Z horní části ta trať není rozpoznatelná, protože už je přeoraná, zasypaná. Pak nám to tady přechází do takového menšího zářezu, který je porostlý smrky,“ ukazuje Pavel Petráš.

Trať mezi Ondrášovem a Dvorci začala fungovat v roce 1898. Provoz ovšem trval poměrně krátkou dobu, ukončen byl 14. září 1933. „Nějakým způsobem se očekávalo, že by se úzkokolejka mohla dát znovu do pořádku, bohužel se tak nestalo. Autobusová doprava zvítězila a v roce 1937 byly koleje sneseny a trať upadla v zapomnění,“ dodává Petráš.

Dvorce na Moravě - celkový pohled na kolejiště

Zrušená úzkokolejka Ondrášov - Dvorce na Moravě

Trať měla 15 tarifních kilometrů s rozchodem 760 mm. Největší stoupání bylo bezmála 27 promile, vlaky jezdily přes 12 mostů a více než pět desítek přejezdů. Maximální rychlost na trati byla 30 km/h.

Další fotografie zaniklé železnice najdete zde.

Most bývalé železnice do Dvorců u nádraží na katastru Ondrášova

Bývalá železniční trať vede podél dnešní cesty, která spojuje Opavu s Olomoucí. My s Pavlem Petrášem přecházíme tuto silnici a odebíráme se k jednomu ze železničních mostků, který je jednou z nejkrásnějších věcí, co se po trati zachovala. „Je akorát drobně porostlý mechy, ale jinak je na něm vidět krásná práce, kterou tehdejší kameníci vykonali,“ ukazuje.

Pavel Petráš pátral i po historii lokomotivy, která tudy jezdila. Dojela v uvozovkách až do Jindřichova Hradce. „Kde by vlastně měla jezdit dodnes. Četl jsem, že měla nějakou poruchu, ale byla v provozuschopném stavu,“ říká Petráš. Kromě několika pozůstatků trati dnes stále stojí i bývalé nádražní budovy. A to například ve Dvorcích nebo nedaleké Čabové.

Snem Pavla Petráše je, aby se zhruba 11 kilometrů dlouhá trasa, kudy před více než 80 lety projížděl vlak, využívala i dnes. A to třeba jako cyklostezka, která by spojila Moravský Beroun s Dvorci. 

Spustit audio

Související