Kulaté železniční výročí. Trať vedoucí přes Beskydy má 130 let

Frýdecké nádraží kolem roku 1890
Frýdecké nádraží kolem roku 1890

Jedny z nejhezčích výhledů z jedoucího vlaku v našem regionu můžete zažít na takzvané beskydské dráze. Z vagónů jsou tam dobře vidět vrcholy majestátních hor. Právě trať přes Frýdlant nad Ostravicí nebo Frenštát slaví 130 let. Původně se jmenovala Dráha moravskoslezských měst a končila až na území dnešního Polska.

U prvního nástupiště frýdecko-místeckého nádraží zastavuje osobní vlak z Těšína, což se celkem hodí, protože právě trať Frýdek-Místek – Český Těšín byla součástí Dráhy moravskoslezských měst. Právě o ní jsme se bavili s historičkou Kateřinou Pekovou z Muzea Beskyd a přesunuli jsme se do roku 1888.

„Nádraží ve Frýdku-Místku nebylo nové, stálo tady už od roku 1871, kdy se zahájil provoz Ostravsko-frýdlantské dráhy,“ řekla historička.

Po trati Lipník – Bohumín se jezdí už 170 let. Co zůstalo po zahájení provozu?

Původní výpravní budova nádraží Ostrava-Svinov, dnes zázemí pro provoz dráhy

C. k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda. Tak zněl oficiální název úplně první železnice, která vznikla na území Moravskoslezského kraje. Vedla z Vídně až do Polska a jezdit se na ní začalo v roce 1847. Z prvních let provozu do současnosti se dochovalo jen pár staveb v upravené podobě.

Dráha moravskoslezských měst procházela přes Frýdek-Místek, což nádraží změnilo. Staniční budova byla dostavěna a zmodernizována, rozšířilo se i zázemí.

Důvodů, proč vlastně dráha vznikla, bylo víc. „Hlavně z hospodářských, ekonomických důvodů. Ale taky z takových těch socioekonomických důvodů, aby se dala lidem práce,“ připomněla Kateřina Peková.

Dráha moravskoslezských měst vedla z Kojetína přes Hulín, Bystřici, Valašské Meziříčí, Frýdlant, Frýdek, Těšín až do Bialska, což je v dnešní době už Polsko.

Pohlednice s nádražím Hnojník

Modely, uniformy, trenažer... Železniční muzeum moravskoslezské vám ukáže víc než jen 170letou historii drah v kraji

Čepice železničářských uniforem

Vyzkoušet si jízdu strojvedoucího lokomotivy a prohlédnout si více než sto let staré exponáty, které se týkají vlaků a železnic. To mohou návštěvníci celoročně v historické budově nádraží Ostrava-střed. Právě tam se nachází Železniční muzeum moravskoslezské, které mapuje historii železnice na Ostravsku od jejího samotného počátku až po dnešek. Stálou expozici v něm doplňují krátkodobější výstavy i nově vydávané publikace.

„Ta dráha ale vznikla takovým netradičním způsobem, jakoby po kouscích. Dvě trasy na té trati už byly vystavěné a to právě tato trať z Frýdlantu do Ostravy, kterou si na té frýdlantsko-frýdecké trase Severní dráha císaře Ferdinanda pronajala dlouhodobě. A na trase Kroměříž - Bystřice byla opět soukromá dráha z roku 1882, kterou provozovala Společnost rakouských místních drah. Ty zbytky všechny se dostavěly,“ popsala historička Kateřina Peková z Muzea Beskyd ve Frýdku-Místku.

Dodala, že na začátku 20. století docházelo k zestátňování soukromých drah a poté po roce 1918 se vznikem nové Československé republiky skončila ta trať v Těšíně.

Historii připomíná výstava 130 let Dráhy moravskoslezských měst. V Ostravě v Železničním muzeu moravskoslezském ji můžete navštívit až do dubna příštího roku.

Výpravní budova nádraží ve Frýdku-Místku dnes