Kulaté železniční výročí. Trať vedoucí přes Beskydy má 130 let

5. červen 2018

Jedny z nejhezčích výhledů z jedoucího vlaku v našem regionu můžete zažít na takzvané beskydské dráze. Z vagónů jsou tam dobře vidět vrcholy majestátních hor. Právě trať přes Frýdlant nad Ostravicí nebo Frenštát slaví 130 let. Původně se jmenovala Dráha moravskoslezských měst a končila až na území dnešního Polska.

U prvního nástupiště frýdecko-místeckého nádraží zastavuje osobní vlak z Těšína, což se celkem hodí, protože právě trať Frýdek-Místek – Český Těšín byla součástí Dráhy moravskoslezských měst. Právě o ní jsme se bavili s historičkou Kateřinou Pekovou z Muzea Beskyd a přesunuli jsme se do roku 1888.

„Nádraží ve Frýdku-Místku nebylo nové, stálo tady už od roku 1871, kdy se zahájil provoz Ostravsko-frýdlantské dráhy,“ řekla historička.

Po trati Lipník – Bohumín se jezdí už 170 let. Co zůstalo po zahájení provozu?

Původní výpravní budova nádraží Ostrava-Svinov, dnes zázemí pro provoz dráhy

C. k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda. Tak zněl oficiální název úplně první železnice, která vznikla na území Moravskoslezského kraje. Vedla z Vídně až do Polska a jezdit se na ní začalo v roce 1847. Z prvních let provozu do současnosti se dochovalo jen pár staveb v upravené podobě.

Dráha moravskoslezských měst procházela přes Frýdek-Místek, což nádraží změnilo. Staniční budova byla dostavěna a zmodernizována, rozšířilo se i zázemí.

Důvodů, proč vlastně dráha vznikla, bylo víc. „Hlavně z hospodářských, ekonomických důvodů. Ale taky z takových těch socioekonomických důvodů, aby se dala lidem práce,“ připomněla Kateřina Peková.

Dráha moravskoslezských měst vedla z Kojetína přes Hulín, Bystřici, Valašské Meziříčí, Frýdlant, Frýdek, Těšín až do Bialska, což je v dnešní době už Polsko.

Pohlednice s nádražím Hnojník

Modely, uniformy, trenažer... Železniční muzeum moravskoslezské vám ukáže víc než jen 170letou historii drah v kraji

Čepice železničářských uniforem

Vyzkoušet si jízdu strojvedoucího lokomotivy a prohlédnout si více než sto let staré exponáty, které se týkají vlaků a železnic. To mohou návštěvníci celoročně v historické budově nádraží Ostrava-střed. Právě tam se nachází Železniční muzeum moravskoslezské, které mapuje historii železnice na Ostravsku od jejího samotného počátku až po dnešek. Stálou expozici v něm doplňují krátkodobější výstavy i nově vydávané publikace.

„Ta dráha ale vznikla takovým netradičním způsobem, jakoby po kouscích. Dvě trasy na té trati už byly vystavěné a to právě tato trať z Frýdlantu do Ostravy, kterou si na té frýdlantsko-frýdecké trase Severní dráha císaře Ferdinanda pronajala dlouhodobě. A na trase Kroměříž - Bystřice byla opět soukromá dráha z roku 1882, kterou provozovala Společnost rakouských místních drah. Ty zbytky všechny se dostavěly,“ popsala historička Kateřina Peková z Muzea Beskyd ve Frýdku-Místku.

Dodala, že na začátku 20. století docházelo k zestátňování soukromých drah a poté po roce 1918 se vznikem nové Československé republiky skončila ta trať v Těšíně.

Historii připomíná výstava 130 let Dráhy moravskoslezských měst. V Ostravě v Železničním muzeu moravskoslezském ji můžete navštívit až do dubna příštího roku.

Výpravní budova nádraží ve Frýdku-Místku dnes
autor: Michal Polášek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...