Moravskoslezští hasiči si v klimkovickém tunelu vyzkoušeli zásah u nehody

11. červenec 2024 13:30

Den, kdy byl klimkovický tunel u Ostravy na dálnici D1 z poloviny uzavřený kvůli údržbě, využili hasičské jednotky z okolí k nácviku zásahu u nehody. Dvě jednotky z Ostravy a Bílovce trénovaly rychlé vyproštění zaklíněných řidičů. Ve skutečnosti se tak vážné nehody stávají jen vzácně. V tunelu se ale zhruba dvakrát do roka srazí auta těch, kdo nedodrží bezpečný odstup.

Krátce po páté odpoledne se v klimkovickém tunelu na dálnici D1 srazila dvě auta. Naštěstí je to jen nácvik, aby jednotky z okolí věděli, jak se chovat, kdyby to bylo doopravdy.

„Musím říct, že tunel je relativně bezpečný, neevidujeme tady žádné zvýšené množství událostí. Ale musím říct, že jak u nehody, tak u požáru už jsme tady zasahovali,“ říká mluvčí moravskoslezských hasičů Jakub Kozák.

Řidiče potřebují hasiči vyprostit, používají k tomu hydraulické nůžky. „V případě požáru tam hrozí prudký vývin kouře, musíme lidi evakuovat co nejrychleji,“ vysvětluje Kozák.

Při nehodách v tunelu bývá hodně dýmu, hluku a odehrávají se v uzavřeném prostoru. I proto se nabízí otázka, jak jednoduché či složité je najít a použít únikový východ. „Všechny únikové východy jsou značeny, tady v klimkovickém tunelu je jich pět,“ připomíná hasič.

Únikové východy tvoří žebříky, sada chodeb a na konci ohrazený prostor. Je v nich také uměle udržovaný mírný přetlak, aby se tam nedostal kouř.

Tomáš Kvašný z Ředitelství silnic a dálnic řídí z Ostravy tři tunely. „Tento tunel je vybaven nejmodernější technologií a veškerý pohyb v tunelu je monitorován kamerami – tunel může být zakouřen, může dojít k úniku hořlavých látek, často se stává, že se tady nacházejí předměty, které odpadnou z projíždějících kamionů. To všechno vysledováváme a jsme schopni během krátkého okamžiku změnit dopravní systém v tom tunelu,“ vysvětluje.

Nehody se tady podle Kvašného stanou tak jednou dvakrát do roka.

Spustit audio