Moravský rok vyjel parním vlakem do Osoblahy

Parní vlak na cestě do Osoblahy

V předposledním přímém přenosu letošního ročníku Moravského roku jsme zamířili za technickým unikátem z roku 1898. Onoho roku, 14. prosince, se na svou dvacetikilometrovou pouť po úzkých kolejích prvně vydal vlak z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy.

„Osoblažka“ je dnes jedinou úzkorozchodnou tratí na Moravě a ve Slezsku s pravidelným provozem. Moderátorka Dagmar Misařová přivítala před mikrofonem ing. Pavla Schreiera ze Slezských zemských drah, které na ní vypravují parní výletní vlaky.

Jedním z nich jsme se také projeli. Po cestě jsme potkávali lidi, kteří mají k tomuto zapadlému kraji vřelý vztah a pomáhají jemu i sobě. Na peróně v Třemešné ve Slezsku hrála a zpívala skupina NADOBRO vedená Liborem Cenkem. A nechyběla ani posluchačská soutěž o atraktivní ceny.

Jak to celé vypadalo a probíhalo, si můžete prohlédnout ve fotogalerii a poslechnout záznam vysílání v iRadiu nebo přímo zde: 1. část přenosu, 2. část přenosu. Připravila a slovem provázela Dagmar Misařová, režii měl Michal Bureš.


Úzkorozchodnou dráhu do Osoblahy s rozchodem 760 mm najdete v západní části Moravskoslezského kraje, v Osoblažském výběžku, patřícím okresu Bruntál. Na normálně rozchodnou síť je trať napojená ve stanici Třemešná ve Slezsku, ležící 17 km severozápadně od Krnova.

Pravidelný provoz zde zajišťují České dráhy motorovými lokomotivami řady 705.9. V letní sezónu zde ale můžete potkat turistické vlaky Slezských zemských drah vedené parní nebo historickou motorovou lokomotivou.

Stavba trati začala na jaře roku 1898 a první vlak vyjel na trať 14. prosince 1898, přípojnou stanicí se stala Třemešná ve Slezsku. Jezdily tu parní lokomotivy rakouské řady U, konkrétně šlo o stroje U13, U14 a U15 (později přeznačené na U37.0).


ZÁKLADNÍ ÚDAJE O TRATI
Délka trati: 20,218 km
Rozchod kolejí: 760 mm
Největší sklon: 27,3‰ (v km 1,1 – 1,4)
Nejmenší poloměr oblouku: 75 m (v km 2,4 – 2,6)
Počet oblouků: 102
Nejvyšší nadmořská výška: 391,2 m n.m. (Třemešná ve Sl.)
Nejnižší nadmořská výška: 220,7 m n.m. (Osoblaha)
Zahájení provozu: 14. 12. 1898
Generální oprava trati: 1985 – 1989
Nejvyšší povolená rychlost: 40 km/hod

Roku 1928 se objevily motorové vozy M11.001 a 002 z Tatry Kopřivnice, jízdní řád byl rozšířen o několik párů vlaků a ty byly rozděleny na osobní a smíšené. Díky tomu byly otevřené nové zastávky km 10,2 a km 15,1 později nazvané Amalín a Dubský Mlýn (od roku 1951 Ostrá Hora).

Za okupace v roce 1938 připadla trať Německým říšským dráhám, zařízení však zůstalo nezměněno. Kvůli nedostatku paliva byla však snížena četnost vlaků. Po osvobození zůstala trať téměř nepoškozena, bohužel obce v okolí, včetně Osoblahy, byly zničeny ze 70 procent.

Horší to bylo s vozidly. Motorové vozy shořely a parní lokomotivy byly značně poškozeny. Problémy s hnacími vozidly naplno vyřešila až dodávka nových motorových lokomotiv z ČKD řady TU47.0 v roce 1958. V Osoblaze se objevily stroje TU47.013, 014, 016 a 017 a ty na trati jezdí s novým označením 705.9 dodnes.

Trati třikrát hrozilo zrušení

Po roce 1945 se třikrát hovořilo o zrušení trati pro nerentabilnost. Poprvé koncem 50. let kvůli špatnému stavu vozového parku, podruhé v 70. letech a potřetí v roce 1985, kvůli špatnému stavu železničního svršku. Naštěstí se vždy našly důvody pro udržení provozu.

V letech 1986 – 1988 dokonce proběhla generální oprava celé trati. „Osoblažka“ dostala nový svršek, i když s nezvykle mohutnými kolejnicemi. Díky tomu, ale tato úzkokolejka dostala na dlouhou dobu svoji nezaměnitelnou podobu a vydržela do dnešních dnů.

Vlak na nádraží