Nejdelší Tatra na světě má přes 25 metrů a jezdí v areálu ostravské huti Liberty

26. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Délka vozu je 25,3 m

Speciálně upravený tahač dokáže převážet náklad dlouhý až 25 metrů. Pořízení takového auta bylo v huti jediným řešením, hlavně kvůli výrobě a zpracování tyčí. Na běžné silnici tuhle Tatru ale nepotkáte.

Sedm náprav, z toho pět řiditelných, nosnost přes 70 tun. Nejdelší tatru řídí Jiří Soldán. Sedí v kabině nízko nad zemí, naložené závitové tyče má i nad hlavou.

„Složité ovládání vozidla není, je to jako klasický nákladní vůz. Jediný rozdíl je v tom, že vozidlo je mnohem delší. Trasa, kterou máme projetou, je v pořádku, vozidlo na ni bylo dimenzované. Jedinou komplikací jsou špatně parkující řidiči na trase,“ popisuje Soldán.

Auto se muselo přestavět, dodává Vojtěch Svoboda z firmy Partner Ipex, která Tatru na zakázku přizpůsobila právě převážení velmi dlouhého nákladu. I nad hlavou řidiče.

Automobil je dlouhý 25,3 metru. Pohání ho motor Tatra s automatickou převodovkou Allison. Původní podvozek modelové řady Tatra Force má šest náprav, k nim firma Partner Ipex přidala sedmou. Tím se dosáhlo požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení přibližně 50 tun. První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené.

„Proto jsme kabinu museli předsadit před přední nápravu, tím pádem motor dát až za kabinu. A ložná plocha je i nad kabinou, což by při použití standardního vozidla nebylo možné,“ vysvětluje Svoboda.

Modrá tatra jezdí hlavně v areálu huti, z válcovny do servisního centra závitových tyčí. Vzdušnou čarou je to kousek, auto ale jede kvůli zatáčkám oklikami. To celé kvůli tomu, že do Ostravy přešly z Lucemburska práce na konečném zpracování tyčí. Jsou dlouhé až 25 metrů a jinak než tímto autem se vozit nedají.

„Kamiony nejsou vyhovující, protože jsou dlouhé maximálně 13,6 metrů. Vagóny se nedají použít, protože oblouky našich tratí jsou malé. Takže jsou vytipované trasy, kde to vozidlo je schopno projet,“ popsal Pavel Suchánek z Liberty Ostrava.

Potom po rozřezání tyčí na různé délky je už nakládají na vagóny nebo jiná nákladní auta. Zatím se v huti nepředpokládá, že by nejdelší Tatra vyjela i na běžnou silnici, i když má všechna potřebná povolení.

autor: Martin Knitl
Spustit audio