O stavbě nové tramvajové trati stále není rozhodnuto. Odpůrci chtějí autobusy

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tramvajová trať, kolejnice

Ostrava nadále plánuje výstavbu nové tramvajové trati. Magistrát proto uspořádal setkání s občany, kde se snažil přesvědčit hlavně odpůrce. Trať má vyjít na zhruba 2,5 miliardy korun a dopravně má pokrýt okrajové části města. Řada Ostravanů ale s novou tratí nesouhlasí, petici podepsalo už téměř 5 000 lidí.

Veřejné projednávání nové tramvajové trati v Ostravě trvalo několik hodin, posluchači zaplnili většinu auly VŠB-Technické univerzity Ostrava. Nechyběla mezi nimi ani paní Marie, která stejně jako většina publika patří k odpůrkyním trati. „Připadá mi to naprosto zbytečné. Kdysi jsme potřebovali nějaké spojení, byl tam jeden autobus 49. Teď tam jezdí plno autobusů ze všech stran,“ říká důchodkyně.

Tramvajová trať s šesti bezbariérovými zastávkami má vést od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Trať má měřit zhruba tři kilometry.

Padaly ale i další argumenty. Podle některých diskutujících tramvaj způsobí třeba i větší hlučnost a prašnost. Spolek Prosíme přemýšlejme, který bojuje proti trati, napadl i samotnou dokumentaci EIA, která posuzuje vliv projektu na životní prostředí.

„Hlavní problém je i právní nedostatečnost dokumentace, kdy jednotlivé části na sebe nenavazují, odporují si, jsou zpracovány podle neplatných právních předpisů,“ popisuje radní spolku Markéta Vysloužilová.

Magistrát kritiku očekával

Kritiku veřejnosti ostravský magistrát jako iniciátor nové tramvajové linky očekával. Náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO) ale říká, že město trať potřebuje. „Vidíme přecpaná parkoviště, neustále každý volá po nedostatku parkovacích míst. My hovoříme o tom, že je potřeba nabídnout alternativu a vyzývat lidi, aby přestoupili na městskou hromadnou dopravu,“ říká Bajgarová.

Ředitel technického úseku Dopravního podniku Ostrava pro ČTK uvedl, že projekt reaguje na vyšší poptávku po veřejné dopravě v dané lokalitě. „Autobusy by na to nestačily, metro by bylo neefektivní,“ řekl. Dodal, že postavením trati ubude autobusů, které tak podle něj v této oblasti najezdí zhruba o 1600 kilometrů méně.

Podle náměstkyně Bajgarové se teď budou vyřizovat připomínky občanů k dokumentaci EIA. Stále tak není rozhodnuté, jestli trať v budoucnu vůbec bude stát.

Spustit audio
autoři: Petr Dušek , tif

Související