Obce v Beskydech chtějí omezit těžkou nákladní dopravu

3. červenec 2023 12:00

Obce v Chráněné krajinné oblasti Beskydy chtějí z hor dostat těžkou nákladní dopravu. Silnice I/56 je jednou z hlavních tranzitních tras na Slovensko.  V souvislosti s otevřením obchvatu Frýdku-Místku a Třince chtějí obce nákladní dopravu co nejvíce omezit. Ve hře je i úplný zákaz vjezdu pro auta nad 12 tun.

„Kamiony nejvíc cítíme v zimě, když projedou, ačkoli mají zákaz, a zablokují cestu. A my, kteří se potřebujeme dostat domů, nemáme jinou příjezdovou cestu,“ říká mi obyvatelka Starých Hamrů Jana Filipová. Přestože v zimním období bývá silnice pro kamiony uzavřená, vždy se najde několik řidičů, kteří úsek projet zkusí. Většinou uvíznou na estakádě nad břehem přehrady Šance.

Čtěte také

Ale problém není jen neprůjezdná cesta. Přehrada Šance je zdrojem pitné vody pro velkou část Moravskoslezského kraje. „Už tady bylo pár havárií, při kterých došlo k úniku kapalin do přítoku a tím pádem i do přehradní nádrže,“ říká starostka Starých Hamrů Eva Tořová (SOCDEM). „Bojujeme za zákaz dlouhodobě, v podstatě od roku 2015. A už kdysi dávno nám bylo slíbeno, že v momentě, kdy se dostaví obchvat Třince, bude tady zákaz vjezdu,“ dodává.

Jednoduše zakázat v tuto vjezd kamionů v tuto chvíli není možné. „Může dojít ke zhoršení dopravní situace i ve Zlínském kraji, protože přes Bečvy také nejsou široké komunikace, takže tam by to taky nebyla úplně jednoduchá záležitost,“ vysvětluje senátorka pro Frýdecko-místecko Helena Pešatová (STAN). Zlínský kraj si proto chce zpracovat studii, jak otevření nových silnic ovlivní tamní dopravu.

Chybí také napojení slovenské dálnice D3 na trasu přes Jablunkovský průsmyk. „Víme, že tam vázne přeshraniční komunikace. Z toho důvodu, že tam třeba chybí dobudovat tunely, tranzity – třeba u Krásna nad Kysucou – a podobně,“ dodává Pešatová.Na nové trasy budou kamiony směřovat informační tabule. Zatím v CHKO Beskydy platí celoroční zákaz přepravy nebezpečných látek.

Spustit audio

Související